Selecteer een pagina

Jan Harmen Wiebenga MBA houdt van snel resultaat boeken. De MBA-opleiding was een eyeopener voor hem dat het niet alleen draait om het eindresultaat, maar ook dat het eindresultaat gedragen wordt. Als ondernemer en techneut besloot hij zijn eigen bedrijf TriboForm te verkopen aan het Zwitserse softwarebedrijf AutoForm. Binnen dit bedrijf kreeg hij de kans zich verder te ontwikkelen als Strategy Manager Global Operations & Sales en besloot hij dit te combineren met een MBA. Hij ontwikkelde voor AutoForm een nieuwe verkoopstrategie gericht op waardecreatie voor de klant in de digitale wereld om de bedrijfsgroei van AutoForm te versnellen.​

Alumnus-Jan-Harmen-Wiebenga-MBAJe was al gepromoveerd op de Universiteit Twente. Toch koos je om nog een MBA-opleiding te volgen. Wat was voor jou een reden om dit te doen?
“Ik ben inderdaad technisch opgeleid en gepromoveerd in de werktuigbouwkunde. Tijdens mijn promotieonderzoek ben ik een eigen softwarebedrijf gestart, TriboForm. In 2016 heb ik het verkocht aan het Zwitserse softwarebedrijf AutoForm waar ik toen Strategy Manager Global Operations & Sales werd. In die tijd als ondernemer en daarna als manager zocht ik meer verdieping in bedrijfskundige aspecten van de organisatie en de business. Ik had wel de werkervaring maar wilde meer theoretische onderbouwing en tegelijkertijd ook de toepasbaarheid van theorie in de eigen praktijk. Ik heb daarom bewust gekozen voor Business School Nederland, geen wetenschappelijke MBA maar een MBA-opleiding om theoretische kennis direct toe te passen in de eigen organisatie.”

Welk urgent complex probleem heb jij met jouw dissertation opgepakt?
“AutoForm deed al vijfentwintig jaar op dezelfde manier zaken in de markt, terwijl de automotive markt snel veranderde. De bedrijfspositionering was vooral technisch gedreven in plaats van te kijken wat het voor de klant in termen van financiële waarde opleverde. Het doel van AutoForm om jaarlijks een gedefinieerde omzetgroei te behalen werd de afgelopen jaren mede hierdoor niet bereikt, waardoor de bedrijfscontinuïteit op lange termijn in gevaar kwam. Een herpostionering was nodig. In 2020 kregen we een nieuwe CEO die dat ook ondersteunde. Hij vroeg mij een nieuwe verkoopstrategie te ontwikkelen gericht op waardecreatie voor de klant. De verkoopstrategie was hierbij gebaseerd op businesscases, value based. Zo is mijn disserationonderzoek ontstaan hoe een verkoopstrategie met waardebetrokkenheid te ontwikkelen om de bedrijfsgroei van AutoForm te versnellen.”

Hoe heb je mensen in jouw organisatie meegekregen voor dit onderzoek?
“Omdat de board van het bedrijf geloofde in een herpositionering gebaseerd op klantwaarde, heb ik eerst gesprekken met de CEO gevoerd. Daarna betrok ik aan de hand van veel interviews langzamerhand meer mensen in de organisatie bij mijn onderzoek. Ik ben begonnen bij het hoger management dat al in een vroeg stadium zorgde voor adoptie van het idee. Zo ontstond een framework dat we weer presenteerde aan alle directeuren van het bedrijf en daarna verder konden uitrollen op de afdelingen. Ik heb daarbij wel vijftig workshops gehouden om aan de adoptie in het bedrijf te werken. Ik geloof erin dat als je het met elkaar doet je dan al een heel stuk van die adoptie hebt geborgen. In plaats van het bij collega’s over de schutting te gooien en te zeggen: succes er mee.”

Welke veranderingen heeft jouw dissertation de organisatie opgeleverd?
“Mijn implementatieplan wordt momenteel uitgevoerd en verder uitgerold. Ik heb in mijn dissertation drie projecten geïnitieerd met verschillende klanten Volvo, Audi en Renault. Deze zijn uitgegroeid tot grote projecten die mijn voormalig werkgever nu met deze klanten uitvoert. Het zijn directe spin-offs van mijn onderzoek, waarin centraal stond hoe onze klanten digitalisatie kunnen inzetten en één digitaal platform kunnen gebruiken om processen te verbeteren, efficiënter te werken en daarmee ook hogere toegevoegde waarde te realiseren in de klantprocessen die zij uitvoeren. Uit onderzoek kwam naar voren dat AutoForm de enige aanbieder is met een softwareplatform waarmee klanten alle klanttaken kunnen vervullen en een digital twin van productieprocessen kunnen creëren. Dit voegt belangrijke waarde toe voor klanten. Daarnaast heb ik een businesscase en een rendementsanalyse ontwikkeld voor het bereken van de waarde die je voor de klant creëert.”

Even als leek. Wat is een Digital Twin precies?
“Dat is het digitaal simuleren van een model van een product of proces. In het geval van productieprocessen in de automotive industrie worden eerst de processen gesimuleerd voordat je het daadwerkelijk in de fabriek gaat inrichten en produceren. Op het moment dat je bijvoorbeeld een motorkap wilt produceren en die motorkap scheurt, dan kun je het simulatiemodel er bij pakken. En dan simuleren: als je aan dit knopje van de machine draait, wat gebeurt er dan? Hierdoor hoef je dit dus niet meer te proberen in de werkelijkheid. Als je digitaal een oplossing vindt, dan kun je in één klap in de werkelijkheid de machine goed instellen en verbeteren. Dat creëert efficiency, tijdswinst en minder kosten.”

Je schreef er zelfs een whitepaper over. Vertel…
“Ik kon mijn dissertation niet zomaar openbaar verspreiden, maar ik wilde wel graag aan de buitenwereld laten zien waar ik mee bezig was geweest. Daarom schreef ik een whitepaper hoe de auto-industrie zich toekomstbestendig kan maken door volledige digitalisering aan de hand van het digitale twin proces voor produceren en assembleren van auto onderdelen zoals motorkappen, deuren en spatborden. Deze heb ik uiteraard gebruikt voor mijn studie, maar is ook door AutoForm gebruikt voor een serie blogs om richting de markt en de klant te communiceren.”

Je hebt een nieuwe baan als Director Digitalization bij Van Wijnen, gefeliciteerd! In hoeverre is jouw dissertation nog van toepassing op jouw huidige rol binnen deze organisatie?
“Bij het bouwbedrijf Van Wijnen zitten we op dit moment in een digitale transformatie waarin wij onze productieprocessen voor het bouwen van woningen volledig gedigitaliseerd willen aansturen op basis van een digital twin concept. Hierdoor worden woningen straks volledig geautomatiseerd geproduceerd in een nieuwe hypermoderne fabriek. Het sluit dus één op één aan op mijn dissertation. Ik doe nog steeds hetzelfde, maar in plaats van dat er een auto uit de fabriek komt, komt er nu een huis uit de fabriek.”

Hoe heb je Action Learning toegepast tijdens jouw dissertation onderzoek?
“Medewerkers waren natuurlijk niet getraind in Action Learning, maar ik heb mijn workshops wel op de Action Learning manier proberen in te richten. Dus het was belangrijk dat zij open vragen aan elkaar stelden om verschillende inzichten te krijgen en samen leerden, zodat je samen beter wordt.”

Door welke theorie ben je geïnspireerd geraakt tijdens het schrijven van je dissertation?
“Het boek ‘Strategisch managen in turbulente tijden’ van de docenten Roland Bushoff en Norbert Greveling gaf mij inspiratie. We hebben met dit boek gewerkt tijdens de MBA-opleiding bij Strategisch Management. Het boek beschrijft een strategisch raamwerk op het gebied van strategisch managen. Het gaf mij juist goede handvatten om mijn onderzoek aan op te hangen en te kaderen. Zij deelden de strategische gebieden op in een business- en organisatiekant. Vandaar uit ben ik mij gaan richten op de businesskant en het bedrijfsspel. Zo heb ik de huidige bedrijfsspeltactieken, spelers en klanttaken geanalyseerd en drie oplossingsalternatieven voor de nieuwe bedrijfsspeltactieken voorgesteld voor de nieuwe AutoForm verkoopstrategie die de omzetgroei moesten versnellen.”

Stel je had vóór je MBA-opleiding deze uitdaging op je bord gekregen. Zou je het dan anders hebben gedaan? Was de kwaliteit dan anders geworden?
“Gedurende je MBA verbreed je je scope op zoveel vlakken. Zonder de MBA-opleiding had ik nooit zo’n breed theoretische kader en kennis gehad om mijn onderzoek op deze manier uit te voeren. Ik had de opdracht dan ook wel afgerond, maar dan was het minder breed en van minder hoge kwaliteit geweest.”

Wat heeft het schrijven van je dissertation betekend voor jouw persoonlijke ontwikkeling?
“Doordat je je kennis verbreed op verschillende vlakken van de organisatie, verbreedt het je ook als mens. Ik kijk nu anders tegen mensen, het management, organisaties en de wereld aan. Als techneut denk je snel één plus één is twee, maar vaak zijn situaties heel genuanceerd en heb je niet altijd direct een antwoord op een bepaalde vraag. De MBA-opleiding maakt je steviger als manager om juist te acteren in situaties en goede strategische gesprekken te voeren.”

Wat was je grootste uitdaging tijdens je dissertation onderzoek en wat heb je ervan geleerd?
“Ik ben iemand die ervan houdt om snel resultaat te boeken. Hierdoor heb ik de neiging om te veel werk snel te willen doen, in plaats van iets langzamer maar wel de organisatie meekrijgen. Zo beschreef ik ook in mijn dissertation. Alleen ga je sneller, maar met elkaar kom je verder. Dat was voor mij een belangrijke eyeopener tijdens de MBA-opleiding. Het gaat bij strategisch management niet zo zeer om het ontwikkelen van een eindresultaat, maar het gaat veel meer om dat je mensen meeneemt in het gezamenlijk resultaat, zodat deze direct ook gedragen wordt.”

Hoe kijk je terug op het sparren met studiegenoten tijdens de dissertation periode?
“Die groepsontwikkeling was vooral heel interessant om te zien. We hebben elkaar meegenomen in de studie en bespraken de opdrachten. Inhoudelijk qua onderzoek stonden we redelijk ver van elkaar af om echt onderzoeksinzichten met elkaar te delen. Ik was bijvoorbeeld heel commercieel gericht qua onderzoek, de ander was juist bezig met sociale, energie of zorg vraagstukken. Wel gaf het een goede inkijk in andere organisaties hoe zij het aanvliegen.”

Hoe heb jij jouw privéleven en afstuderen weten te combineren?
“Ik heb mijn dagelijkse werkzaamheden bij AutoForm sterk weten te combineren met mijn onderzoek. Dat gaf privé iets meer ruimte. Uiteraard heb ik ook in weekenden moeten doorwerken en privézaken aan de kant moeten schuiven, maar het heeft mij geholpen om op een snelle manier af te studeren en het beter te combineren met mijn privéleven. Zodra je 40 uur volgeboekt bent met werk gerelateerde zaken en je je hierdoor niet op je studie kunt richten, dan is het echt heel erg pittig. Je moet toch een bepaalde inzet hebben voor zowel je vakken als je opdrachten en dissertation om het succesvol af te ronden.”

Waarin ben je het meest trots op jezelf als je terugkijkt op de MBA-opleiding en dissertation periode?
“Dat vind ik een lastige vraag; ik ben niet snel trots op mezelf. Ik ben blij dat ik een mooi resultaat heb weten neer te zetten en mijn MBA-opleiding Cum Laude heb afgesloten in 1,5 jaar tijd. Daar mag ik toch wel trot op zijn.”

Heb je advies voor organisaties met een vergelijkbaar probleem?
“Als je als bedrijf een transitie succesvol wilt doorlopen moet je jouw mensen in de organisatie vanaf dag één meenemen in het gedachtegoed wat je probeert uit te rollen. Het is belangrijk mensen mee te laten denken om tot een goede strategie te komen. Het moet door de gehele organisatie gedragen worden, dus niet alleen in de bovenstroom, maar ook in de onderstroom van je organisatie op de werkvloer waar het uitgevoerd moe worden. Ook is het belangrijk te kijken naar de organisatiekant en businesskant, dus praat ook met je werknemers en klanten wat zij van je concept vinden en of zij daarin met je willen samenwerken.”

Wat zou je huidige en toekomstige studenten adviseren over het schrijven van hun dissertation?
“Probeer het sterk te combineren met je dagelijkse werkzaamheden op het werk. En probeer een opdracht te kiezen die in jouw scope of control van jou functie ligt. Dat was voor mij de sleutel tot succes. Als je dat niet doet moet je ten eerste heel veel energie steken in de uitwerking naast je dagelijkse werkzaamheden en ten tweede in die scope zien terecht te komen om invloed uit te kunnen oefenen.”

 

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This