Selecteer een pagina

‘Wat Chinese managers van ons zouden kunnen leren? Laten we het vooral aan ze vragen als ze hier zijn!’

Esther HehneEsther Hehne, in het dagelijks leven manager Marketing & Sales bij Fudura, startte eind 2015 met haar MBA bij BSN. In juni was ze één van de twintig Executive MBA-studenten die naar China reisde. ‘Vooraf had ik geen hooggespannen verwachtingen; het programma van de reis bleef tot vlak voor de start een verrassing. Ik reis graag en ik ben altijd erg nieuwsgierig hoe mensen in andere landen werken en zakendoen. Als je ergens op vakantie bent, kom je daar niet echt achter. Met deze studiereis had ik de verwachting juist daarover meer te leren.’

En die verwachting kwam uit. ‘Vooral de grote hoeveel rituelen die bij het zakendoen horen vond ik opvallend. Het welkom heten, de cadeaus, de bedankjes aan het einde, de groepsfoto’s en dinnerparties. Als westerling ga je gemakkelijk de fout in. Zo zijn wij Nederlanders gewend om ergens binnen te komen en op een stoel neer te ploffen – dat hoort natuurlijk helemaal niet! Aan het eind van de week waren we als klas al aardig gewend. We hadden bijna een vaste opstelling voor de noodzakelijke groepsfoto’s.’

‘Maar of Nederlandse managers heel veel moeten leren van Chinese managers weet ik eerlijk gezegd niet, hoewel ik een aantal rituelen wel weer mooi vind. Nederlanders kunnen soms zo lomp zijn; dat zijn Chinese managers in het zakendoen in ieder geval niet. Een beetje hoffelijkheid, respect voor elkaar en waardering voor iemands tijd, kennis en kunde – daar kunnen we als Nederlanders wel wat mee, denk ik.’

real-time dataWat viel je vooral op tijdens de bezoeken aan de verschillende bedrijven?
‘Dat bijna ieder bedrijf bij de ingang real-time data laat zien over de resultaten van het bedrijf. Of het nou gaat om het aantal varkens dat wordt verhandeld en getransporteerd, de energie die wordt opgewekt of het aantal leden dat inlogt. Prachtig grafisch weergegeven met bewegende beelden op imposante schermen! Ook vond ik de files bij de liften ‘s morgens in de kantoorgebouwen bizar.’

Hoe vond je dat gegeven?
‘Tijdens de reis ontmoetten wij een Chinese zakenman voor de eerste keer op een feestje. Het was tijdens het diner een echte gangmaker. Erna ontmoetten wij diezelfde man in een heel formele omgeving, dan kijk je als Nederlander toch een beetje raar naar zo’n man! Ik kon hem bijna niet meer serieus nemen, want ik zag vooral de beelden van het feestje voor mij.’

Wat viel je nog meer op?
‘De enorme hiërarchie in een bedrijf. Nederlanders zijn gewend om als ‘gelijken’ met elkaar om te gaan: van receptie tot directie. Nederlanders willen overal inspraak en stellen veel ter discussie. In China is het de hoogste baas degene die bepaalt, terwijl de rest van de medewerkers vooral de orders uitvoert. Dat lijkt mij, als manager, een onmogelijke opgave.’

De vraag die eerder aan bod kwam in de omgekeerde variant: wat kunnen volgens jou Chinese managers van ons Nederlanders leren?
‘Ik heb op de ambassade in Beijing iets belangrijks geleerd: Nederlanders hebben vooral de neiging om de Chinezen te vertellen ‘wat ze zouden moeten doen’, en hoe raar dat eigenlijk is. Wij, als klein landje, denken alweer dat we het beter weten door 1,4 miljard Chinezen de les te lezen! Dus als antwoord op de vraag wat Chinese managers van ons zouden kunnen leren? Laten we het vooral aan ze vragen als ze hier zijn!’

Wat viel je het meest op tijdens de ontmoeting met de Chinese MBA-studenten?
‘Dat ze geen of weinig Engels spreken; dat maakte de communicatie best moeizaam. Door de taalbarrière waren sommige studenten ook verlegen. Gelukkig waren er regelmatig tolken aanwezig. Als er een gesprek op gang kwam vond ik het vooral erg interessant om vragen te stellen over het leven in China. Zo vertelde één van de studentes dat ze door haar ouders dwingend wordt aangezet om op zoek te gaan naar een huwelijkspartner omdat ze al 29 jaar is. Dat vond ik een heftig verhaal waar ik nog heel veel over pieker. Ik liet haar een foto zien van mijn vriend waar ik mee samenwoon: dat leek haar geweldig, kunnen samenwonen!’

Verboden Stad en de Chinese Muur

Hoe vond je de ‘buitenschoolse’ activiteiten, zoals het bezoek aan de Verboden Stad en de Chinese Muur?
‘Heel fijn! Ik zal niet zo snel terugkomen in Beijing, dus alleen maar prachtig dat je deze excursies mee kan pikken. Uitstekend georganiseerd door BSN China.’

selfieHoe heb je het contact met je medestudenten ervaren?
‘Ik heb mijn klasgenoten heel wat beter leren kennen en het was ook lotgenotencontact aangaande onze studie. Verder hebben we veel gelachen en dat vond ik ook waardevol aan deze trip. Ik zie uit naar de reünie, waar we elkaar hopelijk weer allemaal gaan zien.’

Wat was voor jou het absolute hoogtepunt van de reis?
‘In de voorbereiding kon je opgeven welk soort bedrijf je graag zou willen bezoeken. Ik koos voor een energiebedrijf waar we daadwerkelijk heen gingen: geweldig dat het gelukt was! Dat bezoek (Zhonhen) heeft op mij een onuitwisbare indruk achter gelaten. Het bedrijf was erg vergelijkbaar met Fudura. Daarbij kon er tijdens dit bezoek ook wat gediscussieerd worden over duurzame energievoorziening en welke uitdagingen China op dit gebied heeft. Ik vond deze discussie, in tegenstelling tot andere discussies, erg open. Ik ben er veel te weten gekomen over de transitie die dit bedrijf, maar eigenlijk de hele energiesector, op dit moment doormaakt.’

En nog iets?
‘Ja! Vergeet vooral niet het shoppen in Beijing en het onderhandelen! Erg leerzaam en leuk.’


Op onze site lees je meer over de bijzondere Chinareis 2016, bijvoorbeeld over het bezoek van de MBA-studenten aan verzekeraar Anbang of aan de Beijing DBN Technology Group. Ook kun je hier het interview lezen van Stef Moison, Ger Jansen, Evita Bakayoko, Remco Baten en Peter Pronk.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This