Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | Alumnus Walter van der Vlist MBA

Walter van der Vlist MBA

“Ga voor de nieuwe inzichten en persoonlijke ontwikkeling. De rest is waardevolle bijvangst.”

Walter van der Vlist MBA

Branche: Consultancy

  • Titel dissertation: “D-Brandz. Een hybride concept voor het ideale bedrijf”
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Freelance Bedrijfsadviseur & Business Developer​ bij D-Brandz (krijgt snel de andere naam ‘Rhoodz.com’)
  • Huidige functie en organisatie: Freelance Bedrijfsadviseur & Business Developer vanuit eenmanszaak TROR.nl/Imaginor.nl
  • Viva Voce: 28/08/2018

De BSN-reis van Renate Peters: van het mbo naar een MBA en van Buren naar Zuid-Afrika

Renate Peters – inmiddels teamleider bij IBM – had tijdens haar jeugd niet gedacht dat ze jaren later met een MBA op zak in het mooie Zuid-Afrika zou wonen en werken. En ze heeft niet het makkelijkste pad bewandeld, want ze deed haar dissertationonderzoek in een onbekende omgeving.

Welk urgent complex probleem heb jij met je dissertation opgepakt?

“Tijdens de tweede fase van de MBA-opleiding liep mijn contract bij Rabobank af. Hierdoor schreef ik mijn dissertation voor het bedrijf Schneider Electric. Mijn onderzoek ging over het bestaansrecht van hun quality afdeling. De organisatie was helemaal nieuw voor me, dus het was soms lastig om mijn weg te vinden in dit onderzoek. Door de vele gesprekken met mijn studiebegeleider en door veel te netwerken binnen Schneider werd het me steeds duidelijker hoe ik mijn onderzoek ging inrichten.”

Stel je had vóór je MBA-opleiding deze uitdaging op je bord gekregen. Zou je het dan anders hebben gedaan? Was de kwaliteit dan anders geworden?

“Ja, ik denk het wel. Je bent twee jaar intensief bezig met een studietraject. Je leert er natuurlijk ongelofelijk veel van. Je wordt gedwongen om de literatuur te bestuderen en vervolgens kun je deze theorie gelijk in praktijk brengen. Mijn opgedane kennis kon ik gelijk gebruiken en deze combinatie van theorie en praktijk is heel waardevol.”

Hoe heb je Action Learning toegepast tijdens jouw dissertationonderzoek? En heeft dit meerwaarde geleverd voor jou?

“Action Learning heeft voor mij absoluut meerwaarde gehad. Zoals ik eerder zei, wist ik weinig van mijn organisatie. Ik moest blijven vragen en doorvragen om tot de kern te komen van het probleem dat ik onderzocht. Het probleem heeft altijd om quality gedraaid, maar het uiteindelijke vraagstuk in mijn dissertation is wel helemaal omgedraaid. En de kern van een probleem zo kunnen veranderen kan denk ik alleen door Action Learning toe te passen.”

Waarin ben je het meest trots op jezelf als je terugkijkt op de dissertationperiode?

“Dat ik zo ver ben gekomen. Van mbo naar uiteindelijk een MBA-opleiding afronden. Ik ben trots dat ik bewezen heb dat ik dit kan. Weinig leraren van vroeger zullen gedacht hebben dat ik dit zou kunnen. Dit motiveerde mij trouwens juist om door te gaan en mezelf te blijven ontwikkelen.”

Dissertation | ‘D-Brandz. Een hybride concept voor het ideale bedrijf’

Probleem

De onderliggende ambitie van het onderzoek van D-Brandz is groot: bijdragen aan een versnelde transitie naar een duurzame ‘economie van goed’. Internationalisering is tot op heden nog steeds een lastig proces: kostbaar, complex, tijdrovend en risicovol. Het duurt gemiddeld drie tot vijf jaar voor een organisatie de grensoverschrijdende stap waagt. Want hier ligt het probleem: het ontbreekt aan een efficiënt systeem voor effectieve internationalisering dat bij kan dragen aan de collectieve groei van bedrijven met een vernieuwend en duurzaam bedrijfsmodel of bedrijfsmotief.

Actie

Literatuur- en veldonderzoek zijn uitgevoerd om naar een oplossing toe te werken. Een snellere internationale groei van duurzame en nieuwe businessmodellen kan bijdragen aan de gewenste transitie naar een duurzame ‘economie van goed’. Het middel om die collectieve groei te bereiken werd gezocht in een verbeterde versie van het huidige internationalisatieproces.

Oplossing

Een transnationale coöperatief georganiseerde ‘One-stop-shop’ kan mogelijk helpen met het verlagen van de lastigste drempels van internationaliseren. Met behulp van Business Model Generation (Osterwalder, et al., 2014) en Nieuwe Business Modellen (Jonker, 2014) is vervolgens een theoretisch ideaal businessmodel gevormd. Ideaal staat voor een optimale combinatie van idealisme en commercie. Input vanuit klantperspectief en van experts (het organisatieperspectief) heeft het concept van een ‘Problem-solution-fit’ naar een ‘Problem-market-fit’ gebracht. Het implementatieplan moet helpen dit concept in de praktijk te gaan bewijzen als zijnde levensvatbaar concept; de zogenaamde ‘Business Model-fit’.

Heb je een vraag voor ons of voor Walter? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This