Selecteer een pagina

Paul Turken

Docent Strategisch en Marketing Management

Paul Turken studeerde Bedrijfskunde in Delft. Hij was in de jaren 70 onder meer werkzaam als vakbondsleider, wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Tilburg en gemeenteraadslid in Enschede. Achter zijn naam staat een enorm track-record op het gebied van marketing- en merkenbeleid.

Hij begon met de oprichting van zijn eigen organisatieadviesbureau WPM, een consultancybedrijf dat tijdens de jaren 80 uitgroeide tot een organisatie met twintig consultants en grote klanten zoals Hoogovens en de Sociale Dienst Haarlem. Later trad hij toe tot BBDO, een communicatie- en marketingbureau (in die tijd het vijfde grootste bureau wereldwijd) en klom daar op van Managing Director divisie Nederland, tot de Raad van Bestuur en hoofd van de consultantgroep.

In 1999 veranderde hij van koers naar een uitgever van Nederlandse boeken en nam deel in de adviesraden van vier bedrijven, waaronder Aeternus en Osudio. In 2003 was Paul Turken één van de grondleggers van het bureauconcept van ‘Value Positioning Counsel’. Tegenwoordig vervult hij verschillende commissariaten en adviseert hij over merkbeleid en (boardroom) counseling.

Sinds 2011 is Paul als business analist betrokken bij het TV programma ‘De Rekenkamer’ en staat hij bekend om zijn scherpe analyses van maatschappij en bedrijfsleven. Afleveringen van ‘De Rekenkamer’ waarin hij onder andere te zien is zijn: ‘Wat kost vuurwerk?’ (vanaf 5:25), ‘Wat is mijn bloed waard?’ (vanaf 20:30) en ‘Wat kost wiet?’ (vanaf 18:00). Paul is ook te zien in een aflevering van ‘Altijd Jong’ (RTL4), waarin hij uitlegt wat de waarde van Action Learning is voor zowel jou persoonlijk als jouw organisatie.

Paul is vanaf de oprichting van Business School Nederland in 1988 verbonden aan onze business school als associate professor en doceert Strategisch Marketing Management. Ook is hij is een onafhankelijk senior consultant en treedt hij op als gastspreker bij Nijenrode en Erasmus Universiteit.

Share This