Selecteer een pagina

Do’s en don’ts om als ondernemende, leidinggevende vrouw met je kleding de juiste eerste indruk te maken, volgens expert Yvonne Lamers

collage BeAwear bijeenkomstWist je dat vrouwen gemiddeld 30 seconden nodig hebben om een eerste indruk van je te krijgen? En dat mannen daar doorgaans iets langer over doen, namelijk 3 minuten? “Met andere woorden: op basis van je uiterlijk word je dus binnen 3 minuten in een hokje gestopt. Vanaf dat moment zet men een gekleurde bril op en bepaalt de manier waarop mensen dan naar je kijken, de wijze waarop ze met je omgaan en welke vragen ze je stellen. En juist daarom is de juiste, eerste indruk zo cruciaal,” aldus Yvonne Lamers, BSN-alumna en initiatiefnemer van BeAwear. ‘Voor slimme vrouwen die hun presentatie optimaal willen inzetten in hun carrière,’ luidt de slogan.

Vorige week hield Yvonne bij wijze van try-out een BeAwear Meeting, geinspireerd op de subsetbijeenkomst bij BSN, voor een kleine groep vrouwen. “Ik heb zelf contact opgenomen met BSN met de vraag of dat kon, omdat dat in het verleden wel vaker gebeurde. Het gegeven dat je als student of alumnus met een idee of concept dit kan testen op, in mijn geval de doelgroep én deskundigen, en dan gelijk waardevolle feedback krijgt, is toch geweldig? Ik was heel blij dat ik van BSN de kans kreeg om dit te organiseren! Via Facebook en LinkedIn werd er bekendheid gegeven aan het event, met als gevolg dat de BeAwear Meeting vol zat, met zelfs vrouwen op de wachtlijst.”

Better image, better business
“Mijn belangrijkste drijfveer is om ondernemende en leidinggevende vrouwen kracht en vertrouwen te geven. Ik beloof ze een better image, better business. Hoe creëer je het juiste imago, wat wil je precies uitstralen, maar ook praktisch: hoe draag je een mantel- of broekpak op zo’n manier dat het bij jouw persoonlijkheid past?”

Yvonne, van huis uit technisch ingenieur, studeerde in 2011 af bij Business School Nederland. “Mijn dissertation met het onderwerp het realiseren van merk-krachtig-gedrag, had de focus op de gedragscomponent. Vanuit de imago-identiteits theorie zijn echter symbool en communicatie de zogenaamde quick wins. Nu, vijf jaar later, richt ik mij op het symbool. Dit is ons uiterlijk en houding, 55 procent van de eerste indruk wordt hierdoor bepaald.”

Kriebelende handelsgeest
“De jaren na de MBA was ik hoofd verkoop van een handelsonderneming. Toen begon de handelsgeest toch echt te kriebelen, met dank aan mijn voorliefde voor Italië en design – in een ver verleden studeerde ik nog een tijd aan de Academie voor Industriële Vormgeving. Zo ontstond CLASC, het ‘fair’ mantelpak. De wijsheid uit de MBA-opleiding stimuleerde me goed naar het business- en verdienmodel te kijken, mocht ik mijn passie echt willen realiseren, in een tijd waarin de kledingbranche zwaar onder druk staat. Ik deed onderzoek naar Slow Fashion, ontwierp het eerste mantelpak, verdiepte me in de materialen, liet het eerste pak, in een oplage van 10 stuks per maat, ‘fair’ produceren in Europa en lanceerde een webshop met inruilmogelijkheid. Daarna onstond het idee voor BeAwear, hoe breng ik dit ‘fair’ mantelpak onder de aandacht van mijn doelgroep.”

Te veel attributen en accessoires
Mannen hebben het relatief gemakkelijk: als een man zich zakelijk juist wil kleden, draagt hij een kwaliteitspak met klassieke leren schoen. Bij vrouwen speelt een dieperliggend fenomeen, zij worden veel eerder dan hun mannelijke collega’s op hun uiterlijk beoordeeld, zeker als zij een leidinggevende of publieke rol heeft.

We vroegen Yvonne naar een aantal do’s en don’ts om middels kleding de perfecte, onuitwisbare, krachtige eerste indruk achter te laten, maar zo simpel is het niet. “Het gaat allemaal om de context: jouw persoonlijkheid, de branch en het bedrijf waarin je werkzaam bent en de situatie en setting waarop je je kleedt, bijvoorbeeld.” Maar toch kwamen we samen tot een lijstje tips en tricks die vrouwen in hun achterhoofd kunnen houden.

1. Werk naar een zakelijke capsule-collectie van 20 items toe
Maak een zakelijke kledingkast of een aparte ruimte in je bestaande kast – geloof me, dit scheelt je echt heel veel tijd ‘s morgens. Die twintig items bestaan dan o.a. uit een mantelpak, broekpak, jurk, aantal goede tops, 3 paar mooie schoenen, 2 sjaals en bijvoorbeeld handschoenen. Dat is de basis waar vanuit je elke dag werkt.

2. Ga voor kwaliteit
Koop liever 20 items die echt mooi en van goede kwaliteit zijn. Zelf sta je in je professie immers ook voor kwaliteit, dat benadruk je door ook kwaliteit te dragen. Dat gaat vooral over de pasvorm en de valling van de stof, niet zozeer over de trends.

3. Laat je niet leiden door mode
Dat is een vergissing die veel vrouwen maken. Collecties wisselen zes keer per jaar. Mijn advies is om daar, voor de zakelijke context, zoveel mogelijk van weg te blijven. Doordat trends sterk van elkaar verschillen en geen samenhang hebben, ontwikkel je ook geen krachtige, persoonlijke stijl die bij jou past. Beter is het om op zoek te gaan naar je eigen, persoonlijke stijl. Mode volgen is leuk als je twintig bent, maar daarna werkt het eigenlijk niet meer.

4. Kijk goed naar de context en de situatie
Zoals gezegd: de context en situatie is bepalend. Kleed je vandaag aan omdat je naar een beurs moet, heb je een bijeenkomst van de Raad van Bestuur of is er vanavond een etentje of personeelsfeest? Stem je kleding altijd af op de gelegenheid.

5. Als je het zelf niet kan, laat je adviseren!
Dat was het mooie van de try-out bij BSN: het was de uitgelezen kans om elkaar advies te geven. Als je denkt dat je zelf niet optimaal kunt inschatten wat voor jou werkt en hoe je overkomt, vraag dan iemand om je daarbij te helpen. Tijdens de BeAwear Meeting werkten we in drie subsets van drie, en gaven we elkaar, na 6 BeAwear stappen, stijladvies.

BSN Alumna Yvonne Lamers MBA - BeAwearHet resultaat
Yvonne: “Voor mij was de try-out een geweldige ervaring en een aanscherping voor het concept BeAwear. Uit de feedback kwam naar voren dat de deelneemsters zich bewust zijn geworden hoe kleding voor hun werkt, waarbij de ‘ochtendversneller’ werd omarmd. De sfeer was open en het delen van niet alleen kledingstijl maar ook ervaringen, maakte het een waardevolle meeting met een flinke netwerk-uitloop.”

Wil je meer informatie over Yvonne, het CLASC mantelpak en BeAwear? Bekijk dan de website www.clasc.nl of neem direct contact met haar op via yvonne@clasc.nl.

De volgende bijeenkomst staat gepland op dinsdag 29 november 2016. Wil je meedoen? Meld je dan aan via info@bsn.eu of yvonne@clasc.nl.

 

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This