Selecteer een pagina

De ene dag zit je achter je Nederlandse bureau te studeren voor je Executive MBA en de andere dag sta je bij Tesla in Silicon Valley voor de deur voor je groepsopdracht over elektrische vrachtwagens. Dat gebeurde de subset van Erik ten Hove, Peter Eland, Robin van Verseveld, Corjan van der Veen, Davy Emans, en Lineke Pelleboer in januari dit jaar.

Executive MBA studenten Business School Nederland bij TeslaDat de groepsopdracht bijzonder moest zijn, het liefst met een internationaal tintje, stond als een paal boven water. De eerste prijs was onderzoek doen voor en bij Tesla. Dat was echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk, zo bleek.

“Ik had wel wat zakelijke contacten bij Tesla in Nederland, maar het lukte in eerste instantie niet om Tesla in de VS te mobiliseren,” vertelt Peter Eland. “De CEO van mijn werkgever Pilz, Suzanne Kunschert-Pilz, bracht me in contact met een vriend die bij Tesla in Silicon Valley werkte. Dit bleek de vice-president van Truck and Programmes te zijn. Toen ging het vrij vlotjes en was het binnen een dag geregeld. Al met al heeft het toch een paar maanden geduurd om er binnen te komen.”

De wereld van elektrische trucks
De opdracht, die inmiddels is afgerond, draaide om een onderzoek naar de verschillen tussen de Europese en de Noord Amerikaanse vrachtwagenmarkt, met name naar de elektrische truckmarkt. “Tesla wilde al een tijdje een elektrische vrachtwagen op de markt brengen, eentje die in de VS én in Europa gebruikt kan worden zonder al te veel aanpassingen,” legt Peter uit.

“Het punt is dat de Amerikaanse en Europese vrachtwagenmarkt heel anders in elkaar steken,” vertelt Erik ten Hove. “In de VS gebruiken ze veel aanhangers om hun goederen op te slaan, terwijl we in Nederland bijvoorbeeld meer gebruik maken van overslagbedrijven. Wat dat betreft hebben we een aantal aanbevelingen gedaan waar Tesla nog geen rekening mee had gehouden.”

Stiller, schoner, goedkoper
“Daarnaast is de Nederlandse en Europese markt meer klaar voor elektrische vrachtwagens dan Noord Amerika,” gaat Peter verder. “Europese trucks leggen kortere afstanden af dan vrachtwagens in Amerika. Elektrische trucks hebben uitdagingen betreffende het bereik. Europa lijkt sowieso meer open te staan voor alternatieven. De Europese bedrijven waarmee we hebben gesproken, allemaal toonaangevende ondernemingen, zijn zonder uitzondering geïnteresseerd in elektrische vrachtwagens.”

Elektrische vrachtwagens hebben een aantal grote voordelen, vertelt Robin van Verseveld. Zo zijn ze niet alleen schoner maar ook aanzienlijk stiller. Dat stelt bedrijven in staat om bijvoorbeeld ‘s avonds en ‘s nachts te lossen, ook in dichtbevolkte gebieden. Dat vergroot de efficiëntie van transportbedrijven.

“Als je ‘s nachts moet lossen, dan moet je een vrachtwagen hebben die vrijwel geen geluid maakt. Met een dieseltruck is dat niet te doen,” vertelt hij. “Daarnaast kosten elektrische vrachtwagens minder in onderhoud en energie.”

BSN Executive MBA student Erik ten HoveProefritjes met Tesla’s snelste auto
Al met al heeft het onderzoek acht weken in beslag genomen. Hiervan heeft de subset één week in de VS doorgebracht. “We hadden een afspraak met Tesla’s Truck and Programme Vice-President Jerome Guillen op een klein bedrijventerrein in Silicon Valley,” vertelt Peter. “We zagen alleen maar spiegelende ramen en nergens stond Tesla op. Toen we binnen waren bleek het om het geheime research & development centrum van het bedrijf te gaan!”

Subset Executive MBA bij Tesla Silicon ValleyTijdens het bezoek werd de subset uitgebreid rondgeleid. Peter: “We mochten daar letterlijk in de keuken kijken. We hebben ook een aantal proefritjes gemaakt, onder meer met de snelste auto van Tesla, de Model S P100D.”

Het zien van Tesla’s eerste elektrische semi-truck, die in november officieel werd gepresenteerd, was een waar hoogtepunt, zegt Erik. “In september kwamen de eerste berichten binnen van volgers die de truck hadden gespot. We hadden hem al in januari zien staan. Dat was best gaaf.” 

Davy Emans, Dan Priestley, Erik ten Hove, Peter Eland, Lineke Pelleboer, Jérôme Guillen, Corjan van der Veen, Robin van VerseveldDe kracht van je netwerk
Hun Executive MBA-opleiding bij Business School Nederland heeft een rol gespeeld in het succes van de opdracht. “Met name de module Internationaal Management kwam erg goed van pas tijdens de opdracht,” vertelt Davy Emans. “Je leert tijdens die module met andere culturen omgaan, ook op organisatorisch gebied.”

De reis naar de VS heeft de subset hechter gemaakt, met een positief effect op het voltooien van de opdracht en de algehele studievoortgang. Volgens Robin had het ook anders kunnen zijn. “Zo’n internationale opdracht kan ervoor zorgen dat een groep dichter bij elkaar komt of dat deze uit elkaar valt. Andere subsets in onze jaargang hebben vertraging opgelopen door hun groepsopdracht.”

Wat was de belangrijkste les van de groepsopdracht bij Tesla? Het antwoord op die vraag is vrij simpel, zegt Robin. “Deze opdracht heeft mij geleerd dat, hoe groot de wereld ook is: Wanneer je de juiste contacten hebt, dan kun je overal binnenkomen, ook bij Tesla.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Linda Hoksbergen en Anita Moolhuizen via 0344-579050 of studieadvies@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze periodieke gratis digitale nieuwsbrief.
Share This