Selecteer een pagina

Zo luidt de schokkende conclusie van een onderzoeksrapport dat vorige week verscheen. Naar aanleiding van onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Goudsteen en Company) bleek dat maar liefst één op de drie docenten op de universiteit slecht les geeft. Docenten zouden vooral bezig zijn met hun eigen onderzoek en kwaliteit van colleges zou niet zoveel uitmaken,’ aldus de zorgwekkende conclusie.

collegezaal“Studenten zijn veeleisend en assertief,” weet docent Paul Turken als geen ander. Hij is al sinds 1988 zeer gewaardeerd marketingdocent bij BSN. “Ze sturen zelf tijdens de sessies bij, als men de verwachtingen niet overtreft. Aan die alertheid proef je de combinatie van enthousiasme, betrokkenheid en kritisch vermogen. Het grootste compliment blijft dat er alumni ambassadeurs zijn die nieuwe studenten adviseren expliciet aan te dringen op een groep waarin jij doceert.”

 

De rol van onderzoek
Volgens Turken is er een wezenlijk verschil tussen onderwijs op universiteiten versus onderwijs bij BSN. Hij doelt op het fenomeen ‘eigen onderzoek’, zoals ook uit het rapport blijkt. Om carrière te maken kan je beter een goed onderzoeker zijn dan een goede docent, zo is volgens het onderzoek de heersende gedachte.

Turken: “Voor universiteiten is onderzoek een van de doelen. Bovendien is het voor universitaire docenten de snelste methode om carrière te maken. Bij BSN zijn onderzoek, literatuur en benchmarking slechts instrumenten om praktijkproblemen op te lossen, waardoor we anders naar de relatieve betekenis van onderzoek kijken. Daarnaast hebben BSN-docenten allemaal een succesvolle loopbaan naast de school; voor ons is lesgeven 100% intrinsiek gemotiveerd en spelen extrinsieke belangen, zoals geld of status, geen rol.”

Ook directeur Frank Campman onderstreept de andere rol die onderzoek bij BSN speelt. “ Bij de wetenschappelijke MBA doe je wetenschappelijk onderzoek, terwijl je bij de Action Learning MBA gebruik maakt van onderzoek dat reeds door wetenschappers is gedaan. Dat onderzoek vormt één van de pijlers die je gebruikt om tot nieuwe inzichten te komen en het probleem in jouw werkomgeving op te lossen, met als doel iets aan de organisatie toe te voegen. Dat daarbij regelmatig wel iets aan de wetenschap wordt toegevoegd is een bonus, maar geen doel op zich.”

Vrijblijvende universiteiten
Uit het onderzoek van Goudsteen kwam ook naar voren dat universiteiten ‘verschrikkelijk vrijblijvend’ zouden zijn in het aansturen van hun personeel. Het zou volgens geïnterviewden ‘wel wat directiever’ mogen. BSN heeft ook daarin een andere positie dan universiteiten, legt Turken uit. “De kwaliteitsstandaarden van BSN zijn streng, puur uit eigen belang van het NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie), die kritischer naar particuliere dan naar gesubsidieerde onderwijsinstellingen kijkt.”

Dat ‘kritische’ geldt bovendien ook voor studenten. Turken: “Bij BSN lopen alleen volwassen, ambitieuze en kritische studenten rond die groot belang hebben bij relevant en goed onderwijs voor hun bedrijf en hun loopbaan. De beoordelingen van de docent door de student is een integraal onderdeel van het kwaliteitsmanagement.”

Motivatie en persoonlijke drive
Tegenover eenderde van docenten die ondermaats presteren, zijn er gelukkig ook tweederde die dat niet doen. Dat die docenten wél goed presteren dient echter vooral op de conto van de docent zelf toegeschreven te worden en is niet te danken aan prikkels vanuit de universiteiten, aldus het onderzoek. Dat motivatie en persoonlijke drive cruciaal is voor de kwaliteit van het onderwijs, erkent Turken. “Mijn grootste uitdaging is om in een zeer dynamische wereld en markt voor elke economische sector waarin studenten werken continu actueel, inspirerend en relevant te zijn.”

Campman benadrukt het belang van geïnspireerde én zeer gemotiveerde docenten. “Docenten moeten inspireren en in staat zijn studenten te laten nadenken over waarom zij iets doen, en hen te laten ontdekken hoe het anders kan. Onze docenten staan praktisch en theoretisch boven de materie. Om dit te borgen huren wij hen in als externen, en staan ze niet op de loonlijst van BSN. Voldoet iemand niet aan het gestelde kwaliteitsniveau? Dan kunnen wij relatief eenvoudig doorselecteren om de kwaliteit op het hoogste niveau te houden.”

Lees meer over het onderzoek op NOS.nl

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This