Selecteer een pagina

In september is een groep enthousiaste ondernemers en professionals begonnen aan de Regionale Leergang Ondernemen met Impact. In 8 bijeenkomsten werken zij aan hun eigen groene of sociale project. BSN collega Maartje Mikx is op de vierde avond aangesloten om te zien en horen waar de deelnemers mee bezig zijn en hoe de leergang bijdraagt aan het behalen van hun doelen.

De vierde avond vond online plaats en werd geleid door Marcella van Eijndhoven van STUDIO.WHY. Uiteraard was Veronique Stevens van Regionaal Werkbedrijf Rivierenland als hoofdorganisator van deze leergang ook weer aanwezig. Maartje vroeg Veronique hoe ze het vond gaan. “Ik ben vooral heel trots dat we een platform aan het creëren zijn met een netwerk van sociale ondernemers. Het zijn ondernemers die op meerdere fronten impact willen maken en dat willen we boosten in Rivierenland.”

De vierde avond begon met de vraag van Marcella om een voorwerp te pakken dat symbool staat voor het project waarmee je bezig bent. Dit was voor mij een prachtige introductie in de projecten van de deelnemers. Op de foto zie je hoe Marcel van der Sluijs van Hermeta trots een aluminium haakje toont. “Het is een glimmend en natuurlijk materiaal. Om een kilo van dit product te maken, komt 2,3 kilo C02 vrij. Dit is het laagste wat er nu wereldwijd mogelijk is, en dat is heel bijzonder dat we dit kunnen. Maar het moet natuurlijk nog lager, want 2,3 kilo CO2 is nog steeds te veel.”

En zo vertelde iedereen enthousiast kort iets over zijn of haar project.

Nanette van Dishoeck van Het Groene Huis liet bijvoorbeeld een visitekaartje zien wat gemaakt is van gerecycled landbouwafval. Ze liet het zien als voorbeeld hoe je elkaar kunt inspireren rondom kleine initiatieven, maar ook rond grotere initiatieven, zoals in Het Groene Huis. Het Groene Huis is een locatie in Zaltbommel waar duurzame ondernemers kantoorruimte kunnen huren, elkaar kunnen inspireren en samenwerken.

Mara Francken van de Fruitmotor is deelnemer van de leergang, maar was ook de gastspreker van de avond. Zij vertelde over de activiteiten, doelen en resultaten van haar organisatie. De Betuwe staat bekend om zijn fruitbomen, gras en mensen, maar fruitteelt is helaas ook een monocultuur. In de huidige situatie is er weinig ruimte voor bloemen, bijen en andere beestjes.

De Fruitmotor heeft als doel het landschap op allerlei manieren meer tot bloei te laten komen. Hiervoor is de Fruitmotor een samenwerking met verschillende fruittelers in de regio aangegaan. Voor het restfruit dat net niet mooi genoeg is voor de supermarkten, betaalt de Fruitmotor gegarandeerd iets meer dan de normale marktprijs. In ruil daarvoor werken de telers mee met het inzaaien van bloemenstroken op hun land. Dit zorgt ervoor dat er meer bloemen en daardoor ook meer bijen en andere beestjes worden aangetrokken. Het restfruit wordt gebruikt voor hoogwaardige producten, zoals ciders en sappen. De Fruitmotor heeft een keten coöperatie opgericht met meer dan 200 leden, bestaande uit een (web)winkel, telers, consumenten en burgers.

Al deze activiteiten zorgen samen voor een inspirerend verhaal, meer werkgelegenheid (ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en een landschap dat schoner en mooier is. De organisatie bestaat sinds 2016. Er is nu 135.000 kilo fruit verwerkt, 8.000 m2 bloemzaad ingezaaid en er leven nu 19 verschillende soorten bijen.

De Fruitmotor is een veelzijdig concept dat een goede kapstok is voor nog meer initiatieven.

Na dit verhaal was het tijd voor de deelnemers om verder aan de slag te gaan met hun eigen project in verschillende subgroepjes aan de hand van de principes van Design Thinking. Op 12 januari ben ik er weer bij wanneer de Pitchavond wordt gehouden en de deelnemers hun eigen project pitchen aan een vakjury. De winnaar wint een workshop van STUDIO.WHY en verdere ondersteuning bij de promotie van hun eigen project via Business School Nederland.

Georganiseerd door Regionaal Werkbedrijf Rivierenland in samenwerking met de Business School Nederland en Rabobank West Betuwe.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This