Selecteer een pagina

De million dollar question waar online specialist Wilco Verdoold het antwoord op weet….

Wilco VerdooldHij was een van de eerste Nederlanders die in 2003 een LinkedIn-profiel aanmaakte, waarmee hij zichzelf destijds een positie in de top 10 meest actieve gebruikers van het netwerk verzekerde. Maak kennis met Wilco Verdoold, co-auteur van het succesvolle boek ‘Zakelijke doelen bereiken met Social Media’ (2015) en in het dagelijks leven managing partner bij Budeco en intensief betrokken bij zowel strategie als realisatie van verschillende online en social media concepten.
Samen met partner Marco Frijlink ontwikkelde Wilco een model voor een succesvolle online strategie, gebaseerd op twaalf mogelijke doelstellingen. Op 8 december zal Wilco bij BSN in 1,5 uur al zijn kennis delen, evenals vragen uit het publiek beantwoorden.

 

 

1. Wat kan een juiste online strategie concreet voor je organisatie opleveren?
‘Kort maar krachtig: een goede online strategie kan de omzet van je bedrijf verhogen, of daar in ieder geval een positieve bijdrage aan leveren. De tijd dat online een beetje ‘spielerij’ was ligt achter ons, je zet social media echt in met een duidelijk doel in je achterhoofd. Dat is in de basis omzet verhogen, maar denk ook aan doelen als kostenverlaging, vergroting van naamsbekendheid, nieuw personeel te werven of branding – dat verschilt per organisatie.’

2. Wat is de meest gemaakte fout in online strategieën van organisaties en bedrijven?
‘Dat is tweeledig. Allereerst het gegeven dat organisaties eigenlijk nog niet goed hebben nagedacht over welke doelen ze – naast meer omzet, uiteraard – nou precies willen bereiken met social media. En juist die vraag is essentieel, dat is ook de grondslag van ons model. Daarnaast is er helaas ook nog altijd de misvatting dat social media uitbesteed kan worden aan een stagiair of ‘die buurjongen die zo goed met computers is’. Natuurlijk is het goed om de jeugdige doelgroep die veel affiniteit heeft met social media te betrekken, maar houd de verantwoordelijkheid bij jezelf. Een stukje schaamteloze zelfpromotie: ons model reikt je alle tools aan om zelf gedegen beslissingen te kunnen maken over de online strategie, zonder dat je alle ins en outs van Facebook, Instagram en Twitter kent.’

3. Het publiek in 1,5 uur alles vertellen wat ze moeten weten: kan dat?video Wilco Verdoold
Bekijk de video van Managementboek.nl: ‘Wilco Verdoold over Zakelijke doelen bereiken met social media’

‘In 1,5 uur alles vertellen is helaas niet mogelijk, maar we kunnen een heel eind komen! Na afloop gaan alle deelnemers weg met een persoonlijke top 3 van doelstellingen waar social media voor hen een bijdrage aan kan leveren. Ze snappen hoe ons model werkt en hoe ze het zelf kunnen toepassen in hun organisatie. Ook passeren enkele inspirerende voorbeelden de revue. Voorkennis is geen vereiste.’

4. Wat is de absolute basisregel voor succes?
‘Om altijd transparant en eerlijk te zijn. Door social media kun je laten zien wat je doet, een inkijkje in je keuken geven – dat is wat mensen willen zien, dus maak daar goed gebruik van. Liegen wordt ongenadig afgestraft op en door social media. Om de metafoor van het ‘inkijkje in de keuken’ letterlijk te illustreren: er was een restaurant dat via social media claimde heel duurzaam te zijn en geen afval weg te gooien. Het duurde een paar dagen voordat er een foto – met een zoomlens genomen vanaf het appartementencomplex tegenover het restaurant –van overvolle afvalbakken verscheen op Facebook. Terwijl een restaurant dat op Facebook in alle eerlijkheid bekent dat ze nog een paar tafeltjes vrij hebben vanavond en het eerste wijntje van het huis is, op heel veel likes kan rekenen. Kortom: eerlijkheid loont.’

5. Voor wie is je cursus nuttig?
Voor iedereen ‘die iets met social media wil of moet doen’. Zowel in-company voor voltallige teams, maar zeker ook voor individuele ZZP’ers, MKB-ers en managers die antwoord willen op die million dollar question: ‘Hoe kun je met behulp van social media de omzet van je bedrijf vergroten? Deelnemers gaan aan het eind van de dag naar huis met een compleet ingevuld contentplan en de middelen die ze daarbij in moeten zetten. Daarnaast is het vooral de feedback van andere deelnemers die vaak als heel waardevol ervaren wordt.’

6. Heb je nog een tip voor een betere online strategie van BSN?
‘Ja! Jullie kunnen nog veel meer uit de kracht van het alumninetwerk halen!’

7. En dan de two million dollar question: ‘Hoe kunnen we dit bericht zodanig verspreiden dat het viraal gaat?’
‘Dat begint bij de zogeheten social-media-joker inzetten: om alle enthousiaste medewerkers van een bedrijf te vragen een bericht te liken en te delen – dan gaat een bericht meteen al veel harder. Dat is nog steeds een gemiste kans voor veel bedrijven: medewerkers die niet meehelpen. Iedereen denkt aan LinkedIn en dat daar de doelgroep zit, maar in de praktijk besteden – naast salesmensen en recruiters – de meeste mensen helemaal niet zoveel tijd op dat platform. En daarnaast zou je, afhankelijk van budget natuurlijk, ook wat gerichte e-marketing kunnen inzetten.’

Kortom: mensen, like en share dit bericht massaal. En schrijf je natuurlijk meteen in voor de bijeenkomst op 8 december. Tot dan! Like!

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This