Selecteer een pagina

Stef Moison leerde tijdens de Chinareis van BSN vooral zijn waarde-oordelen los te laten

‘In het westen hebben we, in vergelijking met Chinezen, best wel een grote waffel. Begrijp me niet verkeerd: ik ben groot aanhanger van de manier waarop wij met elkaar omgaan. Ik vind het een groot goed dat de mensen waar ik verantwoordelijk voor ben, de ruimte voelen om te zeggen wat ze vinden. Maar soms, als we hier op kantoor in discussie of lekker aan het polderen zijn denk ik als manager heus wel eens: “jongens, hou allemaal eens je waffel en ga aan het werk”. Maar ik gun het Chinese managers dat ze leren meer gebruik te maken van de kennis, know-how, passie en ambitie aan wie ze leiding geven.’

BSN MBA Student Stef MoisonStef Moison was één van de twintig MBA-studenten die in juni deelnam aan de Chinareis van Business School Nederland. In het dagelijks leven werkt de 50-jarige Stef als manager Particulieren van Rabobank Regio Schiphol, na bij de bank binnengekomen te zijn als assurantiespecialist voor de groot zakelijke markt.

De reis betekende Stefs eerste bezoek aan China. ‘Voor zover ik er vooraf iets van kon verwachten, was dat ik vermoedde dat nagenoeg alles anders zou zijn dan wij in het westen gewend zijn. En die verwachting kwam uit,” lacht Stef.

Want…?
‘Het is gewoon een feit dat Chinezen dingen heel anders doen dan wij westerlingen gewend zijn. Hoe ze met elkaar omgaan en communiceren, met name. Ik heb me daar vaak en in verschillende situaties over verwonderd, maar me ook heel duidelijk gerealiseerd dat ik daar vooral geen waarde-oordeel aan moest hangen. Zo is het nou eenmaal; zo gaat dat blijkbaar in China.’

gehoorzaamheideens een voorbeeld
‘Wat ik eerder noemde – de gehoorzaamheid die verweven zit in de Chinese cultuur. Die proef je overal, waardoor je je ook continu bewust bent van het feit dat wij westerlingen zoveel mondiger zijn. Bij de bezoeken aan bedrijven viel het bijvoorbeeld enorm op dat mensen in de kantoortuinen geen woord tegen elkaar spraken: de volg- en gehoorzaamheid overheerst. Dat kwam ook terug in verschillende Q&A’s – op hele kritische vragen hoefden we echt geen antwoord te verwachten. Dat zou in het westen simpelweg niet geaccepteerd worden.’

Heb je daardoor het idee dat je niet echt een beeld gekregen hebt van de Chinese bedrijfscultuur?
‘Integendeel, juist wél! Veel mensen vroegen me na de reis ‘hoe China was’. Waar je misschien op basis hiervan geneigd zou zijn te antwoorden dat China een gek land is, spreek ik dat juist tegen. China is helemaal geen gek land; het is zoals het is. Wij westerlingen kunnen daar van alles van vinden, net zoals zij dat van ons vinden – maar de kracht is juist om daar geen waarde-oordeel aan te verbinden, maar ermee te dealen. Wil je zakendoen met China, dan zijn dit de regels. Al met al juist een zeer leerzaam inkijkje dus!’

Hoe kijk je terug op de bezoeken aan bedrijven als Anbang, Alibaba en de Beijing DaBeiNong Technology Group?
‘Die waren stuk voor stuk geweldig! Aangezien ik zelf uit de assurantiewereld kom, vond ik vooral het bezoek aan Anbang – één van de grootste verzekeraars in China – fantastisch. Geweldig om te zien hoe het daar gaat, en ik kon ook prima mijn vragen kwijt. Zo hebben zij een systeem waarbij schade via een app gemeld wordt, daar had ik een kritische vraag over. Ik vond het leuk dat ze aangaven die vraag serieus te nemen, en dat ze ‘daar misschien wel wat mee konden’. Maar ook het bezoek aan Alibaba, bij uitstek een bedrijf met een leuke, open sfeer vond ik heel bijzonder.’

Heb je ook concreet iets geleerd of ‘meegenomen’ uit die zakelijke bezoeken?
‘Absoluut. Eerder in de MBA had ik me al gerealiseerd dat we er bij de Rabobank goed in zijn om onze visie in ingewikkeld taalgebruik te ‘verbloemen’. Dat besefte ik nogmaals in China, waar ik bij bedrijven zag hoe goed ze dat voor elkaar hebben: iedereen in het bedrijf kent de visie, ambities, normen en waarden van het bedrijf. Neem het ambitiestatement van Alibaba, dat luidt simpelweg: “wij leveren producten aan iedereen over de hele wereld”. Veel simpeler kun je het niet maken! Om een ingewikkeld verhaal zo simpel mogelijk te verwoorden was een belangrijk leerpunt, evenals hoe je dat simpele idee dan goed overbrengt op het hele bedrijf. In China hangen de normen en waarden, simpel verwoord, in de gangen van het bedrijf. Daardoor weet iedereen waarom ze doen wat ze doen, de bekende ‘stip aan de horizon’. Als iedereen die stip kan aanwijzen en weet hoe dat wat hij doet, bijdraagt aan die stip, dan maak je goede stappen in je bedrijf.’

En hoe neem je dat dan mee naar huis, naar de Rabobank?
‘Wetende dat wij onze visie en ambities ook beter moeten gaan uitdragen en overbrengen. Dat is trouwens niet nieuw, daar waren we al een tijdje mee bezig. Maar ons euvel is dat we zoveel projecten aannemen en daarmee zoveel op ons bord hebben, dat veel mensen eigenlijk niet meer precies weten waarom ze doen wat ze doen. We willen een klantervaring van een 9+ realiseren, zo hoog mogelijke klanttevredenheid bewerkstelligen, etc. Maar als je dan vraagt aan mensen binnen het bedrijf hoe hun project zich tot die ambitie verhoudt, dan weten ze daar niet altijd een antwoord op. We moeten goed kijken hoe we bij onze mensen kunnen laten beklijven waar we voor staan.’

Bezoek aan de Chinese MuurWat was voor jou het absolute hoogtepunt van de reis?
‘Naast het bezoeken van de Chinese Muur – dat stond al heel lang op mijn bucketlist, heb ik eigenlijk de hele week als een marathon van hoogtepunten ervaren. De bezoeken aan de bedrijven, verdwalen op het Plein van de Hemelse Vrede, interactie met mijn groepsgenoten… alles. Het was een week die je je hele leven niet meer vergeet.’

 

 

 


Op onze site lees je meer over de bijzondere Chinareis 2016, bijvoorbeeld over het bezoek van de MBA-studenten aan verzekeraar Anbang of aan de Beijing DBN Technology Group . Ook kun je hier het interview lezen van Esther Hehne, Ger Jansen, Evita Bakayoko, Remco Baten en Peter Pronk.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This