Selecteer een pagina

Jaap Piederiet over de bijzondere reis die de MBA voor hem was, en die de ondernemer in hem wakker maakte

BSN Alumnus Jaap Piederiet MBALimburger Jaap Piederiet (35) staat aan het eind van zijn MBA-opleiding bij BSN, een enerverende periode uit zijn leven, die hij bekroonde met de keuze voor het eigen ondernemerschap. “Terugkijkend heb ik de MBA-opleiding als een boeiende en leerzame reis ervaren. Het heeft me geholpen bewuster te worden van mijn kwaliteiten en het heeft me zekerder gemaakt. Dit heeft zeker bijgedragen aan het feit dat ik begin dit jaar voor het ondernemerschap gekozen heb.” Begin dit jaar startte Jaap samen met de partner van subsetgenoot AnneMarie technisch consultancybureau Nekst Tech.

1. Eerst even terug in de tijd: hoe is je carrière tot dusver verlopen?
“Na de HAVO heb ik de opleiding Bedrijfskundige Informatica gevolgd aan de HEAO te Sittard. In 2003 ben ik aan de slag gegaan bij een Duitse Internetapotheker als informatieanalist en doorgegroeid naar een projectleidende rol binnen Informatiemanagement. Dit bedrijf was een pionier op de Europese markt en haar ondernemendheid bracht grote verantwoordelijkheid met zich mee. Een energiek bedrijf dat me veel heeft geleerd op het gebied van verhoudingen, cultuur en ondernemerschap. Vanuit deze rol in de wereld van consultancy gestapt en in Noord, West en Zuid Nederland verschillende leuke projecten gedaan op het gebied van ICT. Na een aantal jaren in de ICT gewerkt te hebben, merkte ik dat dit niet echt bij mij paste. In 2008 heb ik dan ook een omslag gemaakt naar de detacheringbranche als accountmanager in de techniek.”

2. Wat een stap – hoe was dat?
“Een enorme uitdaging, ik had geen kennis van de techniek of ervaring in de sales. Toch ben ik tot op de dag van vandaag blij dat ik deze stap gemaakt heb. Het heeft me veel kennis, inzichten en leerervaringen gegeven. Ik heb onder andere ontdekt dat ik graag met mensen werk, commerciële voelsprieten heb en dat ik in staat ben, complexe zaken buiten mijn kennisgebied, eigen te maken. Ik heb ontdekt dat ik graag bezig ben met organisatievraagstukken op het gebied van operations, resources en strategie. Dit resulteerde uiteindelijk dan ook tot de MT rol die ik mocht bekleden binnen dit bedrijf. Tijdens deze periode als MT-lid ben ik gestart met mijn MBA bij Business School Nederland.”

3. Wat was voor jou de belangrijkste drijfveer om de MBA te doen?
“Mijn belangrijkste drijfveren waren: jezelf beter leren kennen (reflectie) en je ontwikkelen tot op een hoger niveau.”

4. Hoe draagt Action Learning bij aan die doelstellingen?
“Action Learning draagt hier enorm aan bij. De setting van je studiegenoten is divers waardoor iedereen anders kijkt naar jouw problematiek en naar de uitdagingen die je met elkaar bespreekt. Hierdoor krijg je vele verschillende en nieuwe inzichten die je tot nadenken aanzetten. Met deze inzichten ga je verder ‘stoeien’ en bespreek je de uitkomsten met je set. Door dit continue proces zorg je ervoor dat je bredere en andere (nieuwe) invalshoeken betrekt bij je uitdagingen in de praktijk.”

5. Heb je voordat je je bij BSN aanmeldde ook andere MBA’s bekeken?
“Ja, ik heb ook enkele proefcolleges elders gevolgd. In mijn gevoel blijven traditionele MBA’s echter te veel hangen in de theoretische benadering en sluiten ze te weinig aan bij de uitdagingen waar een manager in de praktijk tegenaan loopt. Dit maakt de Action Learning MBA juist zo waardevol.”

6. Hoe kijk je nu, bijna aan het eind, terug op de MBA?
“Terugkijkend heb ik de MBA-opleiding als een boeiende en leerzame reis ervaren, waarin ik veel positieve aspecten gevonden heb. Het heeft me geholpen bewuster te worden van mijn kwaliteiten en het heeft me zekerder gemaakt. Dit heeft zeker bijgedragen aan het feit dat ik begin dit jaar voor het ondernemerschap gekozen heb.”

7. Wat goed! Wat is naast die grote beslissing voor jou de grootste eye-opener van de MBA geweest?
“Een echte eye-opener heb ik niet gehad, wel het feit dat ik bewust was dat de wijze waarop ik bepaalde zaken aanpakte mogelijk voor mijzelf een belemmering zouden kunnen worden. Ik heb het dan over mijn persoonlijk kompas, de wijze waarop je in het leven staat. Ik ben een ‘vechter’ en in die zin ook altijd de grootste concurrent voor mezelf. ‘Trots’ en ‘genieten’ zijn woorden waarmee ik nog steeds worstel, al ben ik er door de MBA wel bewuster mee bezig.”

8. Hoe heeft de MBA je veranderd?
“De MBA heeft me bewuster gemaakt van de balans tussen privé en werk. Ik neem meer de tijd voor mijn kinderen en probeer meer te genieten, te ontspannen. Zakelijk ben ik rustiger geworden, zelfbewuster en laat ik met niet meer leiden door emoties van anderen. Daarnaast heb ik het ondernemerschap in mezelf ontdekt, wat geleid heeft tot de oprichting van Nekst Tech.”

9. Nekst Tech, vertel?
“Onze subset was een hele bijzondere groep: vanaf het begin was er gelijk een leuke klik met elkaar. Dit netwerk leidde er toe dat ik tijdens de Viva Voce van medestudent Anne-Mieke in april 2015 sprak met de partner van AnneMarie (Bos, red). Hij was een aantal jaren geleden gestart met Nekst IT (Testconsultants) en was samen met zijn businesspartner geïnteresseerd in mijn businesscase. Na wat tijd genomen te hebben om de case uit te werken zijn we begin 2016 gestart met Nekst Tech, een technisch consultancybureau.”

10. Je subset heeft dus een belangrijke rol gespeeld?
“Absoluut. Er werden twee subsets gevormd en in die subsets werd veel met elkaar gedeeld. Dit delen werd ook steeds meer op het persoonlijke vlak waardoor een vriendschap ontstond. Dit is verder alleen maar gegroeid en houdt stand tot de dag van vandaag. Een belangrijke factor was ook dat we open en eerlijk naar elkaar toe durfden te zijn en zijn gebleven.”

11. Kun je de ROI van je Action Learning MBA in waarde (euro’s) uitdrukken?
Om de financiële waarde van de MBA te duiden is erg lastig. Echter kan ik helder vaststellen dat het zijn waarde heeft gehad in de ontwikkeling van mijn kennis en kunde. Algemeen kan ik ook concluderen dat de kennis die ik opdeed vanuit de courses praktisch kon vertalen binnen mijn werkomgeving en hiermee een verbeterslag kon aanbrengen op het operationele proces, dat resulteerde in besparing van tijd en uitgave van kosten.”

12. Tot slot: heb je ‘words of advice’ voor toekomstige MBA-studenten?
“Het klinkt heel cliché, maar geniet van de reis zoals ik de MBA-opleiding ervaren heb. Ontdek jezelf door je kwetsbaar op te stellen, open te staan voor kritiek en durf te veranderen. Gebruik je netwerk (subset, werk, familie) om je doelen te bereiken.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This