Selecteer een pagina

Remco Baten: ‘De reis naar China was een ervaring die ik niet had willen missen en niet snel zal vergeten. Mijn kinderen zeggen dan: ‘supervetcool’.

Remco BatenZoals voor zovelen in de groep, betekende de Chinareis voor Remco Baten de eerste kennismaking met China. In het dagelijks leven is hij momenteel directeur zakelijk bij Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs – onderdeel van NN Group. ‘Van te voren dacht ik dat ik echt in een totaal andere wereld zou komen. Aan de andere kant heb ik natuurlijk de afgelopen jaren ook meegekregen dat deze economische reus niet stil is blijven zitten.’

Een aangename kennismaking volgde. ‘Wat ze uit de grond hebben gestampt in Peking, wat een waanzinnige stad met veel hoge gebouwen! Ik was al op veel plekken op aarde geweest, maar Peking spant toch wel echt de kroon.’

luchthavenWat viel je vooral op?
‘Gelijk bij landing was dat de zeer moderne luchthaven. Daarnaast vielen me ook de enorme mensenmassa’s overal op, de verborgen werkloosheid (ik zag meerdere poetsers van relingen van bruggen onderweg), de nijverheid, de eetcultuur en het vele proosten met sterke drank. Volgens de Chinezen was dat om elkaar oprecht te leren kennen voordat ze zaken met je doen. Ik vond dat echt onplezierig, los van het feit dat je een cultuur natuurlijk moet respecteren.’

Wat vond je zakelijk gezien het belangrijkste leerinzicht?
‘Dat Chinezen nooit rechtstreeks antwoord geven en je dus altijd op zoek moet naar een dieper liggende betekenis. Ook dat je nooit de vraagprijs van iets moet betalen, maar altijd moet onderhandelen en bieden – soms tot wel 80 procent minder. Aangezien mijn vak natuurlijk verzekeringen is, was voor mij de penetratiegraad van verzekeringen in China van 3,6 procent er eentje waar we in Nederland erg jaloers op mogen zijn.’

Anything else?
‘Wat ik superinteressant vind is dat Chinezen nog steeds een heleboel know-how halen uit Europa en Amerika. Zo heeft Anbang, een grote Chinese verzekeraar, in Nederland VIVAT gekocht om kennis voor PMC-strategieën, marketing en echte verzekeringstechniek op te doen. Of dat ze het Waldorf Astoria Hotel kopen om te snappen hoe gastvrijheid werkt.’

Waarin verschilt de Chinese manier en mentaliteit rondom zakendoen het meest van de Nederlandse?
‘Zonder Chinese tussenpersoon of bedrijf maak je geen schijn van kans op de Chinese markt. Macht is belangrijk en er is een enorme gelaagdheid. Ook lijkt in het land geld geen rol te spelen: bij jonge ondernemers kwam het thema geld nooit op tafel, terwijl Nederlandse jonge ondernemers vaak strugglen om funding te krijgen, en hoe lang ze het daar mee kunnen redden. Ook vond ik het bijzonder om te zien dat veel jonge bedrijven in China binnen tien jaar al groter zijn dan de grootste Nederlandse multinationals – denk aan een voorbeeld als Alibaba.’

En hoe zit dat in Nederland?
‘Over het feit dat Chinezen nooit rechtstreeks antwoord geven: Nederlanders zijn veel directer en draaien minder om het echte punt heen. Internationaal denken is Nederlanders niet vreemd en we hebben minder met macht en status, en al helemaal niets met politiek. Ook de waarde die men in Nederland hecht aan eten en drinken is echt van een ander niveau dan in China. Daarom worden we overigens ook erg gewaardeerd door de Chinezen, we zijn een zeer belangrijke handelsnatie voor het land.’

Wat denk je dat Nederlandse managers kunnen (moeten) leren van Chinese managers?
‘Discipline, DOEN! – wij praten soms te veel, innovatie en over internet en alles daaromheen.’

En omgekeerd?
‘Ik vind dit oprecht een moeilijke vraag, omdat deze heel erg beantwoord wordt vanuit onze cultuur en onze normen en waarden. En mijns inziens moet je andere culturen hier juist altijd om waarderen. Maar als ik dan toch wat moet zeggen is het dat Chinese managers wellicht wat directer en minder politiek zouden kunnen zijn.’

Anbang Alibaba chinese muur

 

 

 

 

Wat was voor jou het absolute hoogtepunt van de reis?
‘Ik vond de reis een aaneenschakeling van hoogtepunten. Maar vooral het bezoek aan Anbang (omdat ik in deze branche werk), Alibaba en de Chinese muur waren wel nét dat toetje op de taart. Die muur: natuurlijk had ik erover gelezen, gegoogeld en ‘m op tv gezien, maar dan zie je hem in het echt – zo indrukwekkend.’

En het contact met je medestudenten was…?
‘Leuk, leerzaam, gezellig en inspirerend.’

En wat heb je er ‘concreet’ uitgehaald aan inzichten?
‘Het besef dat je andere culturen moet respecteren, dat niets te gek is en dat het internet de wereld nóg sneller gaat veroveren dan we ons nu beseffen (en het gaat al zo ontzettend snel!).

Hoe kijk je terug op de reis?
‘Als een hele mooie ervaring die ik tijdens mijn MBA-studie heb mogen opdoen, die ik natuurlijk niet had willen missen en niet snel zal vergeten. Mijn kinderen zeggen dan: ‘supervetcool’.


Op onze site lees je meer over de bijzondere Chinareis 2016, bijvoorbeeld over het bezoek van de MBA-studenten aan verzekeraar Anbang of aan de Beijing DBN Technology Group. Ook kun je hier het interview lezen van Stef Moison, Esther Hehne, Ger Jansen, Evita Bakayoko en Peter Pronk.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This