Selecteer een pagina

“Iemand die me vertelt dat ik iets niet kan, niet beheers of nooit zal behalen: ik kan het slecht verdragen. Dat is misschien een valkuil, maar aan de andere kant: misschien heb ik het juist wel nodig om iets goed af te kunnen ronden. Ik ben iemand van pieken en van dalen. Mijn leven lang lijk ik de gave te hebben om mijzelf in de nesten te werken om er vervolgens beter uit te komen.”

BSN MBA-student Josha RiemensAangenaam kennis te maken: Josha Riemens. 29 jaar jong, ZZP’er, getrouwd en vader van twee dochters van twee en vijf jaar, dromer, doener, durfal. Of zoals hij het zelf verwoordt: ‘een ondernemende Rotterdammer’. Na zijn studie SportMarketing & Management aan de HES in Rotterdam afgerond te hebben, is hij inmiddels vier jaar werkzaam in de arbeidsbemiddeling. Sinds mei 2013 doet hij dit full-time als ZZP’er.

1. Wat was voor jou de belangrijkste drijfveer om een MBA te doen?
“Kennis en kunde opdoen zodat ik in de praktijk niet opnieuw het wiel aan het uitvinden ben. Daarnaast geeft het een bepaalde status, wat voor toekomstige opdrachtgevers toch een bepaalde zekerheid geeft. In het verleden behaalde resultaten lijken in het geval van recruitment wel degelijk garanties voor de toekomst te geven.”

2. Hoe ben je in je carrière van loondienst naar ZZP’er gegaan?
“Via mijn netwerk ben ik benaderd door Stichting Gek op Werk. Deze stichting liep achter met hun UWV targets om mensen met een psychische aandoening uit te laten stromen naar werk. Ik werkte op dat moment al 36 uur in de week dus kon ze hoofdzakelijk consultancy aanbieden. ‘Graag!’ was de reactie van de directeur en zo schreef ik mij op 18 maart 2013 in bij de Kamer van Koophandel. Dit kon ik in mei 2013 uitbreiden toen ik promotie maakte bij mijn huidige werkgever en aangaf dat ik de promotie accepteerde op voorwaarde dat ik als ZZP’er aan de slag kon. Aangezien het een gekaderde opdracht betrof was de deal snel gemaakt en was ik fulltime ZZP’er.”

3. Wat vind je als ZZP’er de grootste uitdaging?
“Als persoon streef ik een bepaalde onafhankelijkheid na. Personal branding speelt veel meer een rol als ZZP’er. Door ZZP’er te zijn blijf ik scherp op een persoonlijke missie en visie en investeer ik zelf in de bijbehorende strategie zonder dat ik naar een werkgever moet gaan of ik alsjeblieft aan een MBA mag beginnen.”

4. Wat was de reden om voor de Action Learning MBA te kiezen?
“De redenen waarom ik koos voor BSN hebben te maken met het feit dat het een Nederlandstalige MBA betrof in combinatie met een redelijk prijskaartje en de goede referenties. Nu ik Action Learning ‘live’ heb meegemaakt ontdek ik ook hier de meerwaarde van. Het maakt de MBA praktijkgericht en daarmee waardevol voor mijn toekomstige opdrachtgever, en dus waardevol voor mij.”

5. Hoe denk/hoop je dat de MBA je leven als ZZP’er ‘makkelijker/beter/leuker’ gaat maken?
“Ik geloof dat de MBA mij uiteindelijk beter in balans brengt. Toekomstige vraagstukken zal ik veel meer onderbouwd te lijf gaan en met een zelfverzekerd gevoel de juiste keuze voor een duurzame oplossing te maken.”

6. Heb je al een ‘verschil’ kunnen maken door iets wat je tijdens de MBA geleerd of ingezien hebt?
“De MBA is zonder meer een investering in de toekomst. Dat het vrijwel direct al rendement zou hebben, had ik niet verwacht. De lessen in persoonlijke effectiviteit gaven in mijn thuissituatie al een doorslag in een jarenlange gestagneerde discussie. Ook ging ik meerdere moeilijke gesprekken aan in het werkveld die ik anders had genegeerd. Het herontdekken van mijn ‘why’ is de voornaamste eye opener tot nu toe.”

7. In welk concept van Action Learning kun je je het meest vinden?
“Dat een gemêleerde groep die beschikt over up-to-date kennis in combinatie met reflectie meer nut heeft dan een fictieve casus op te lossen.”

8. Welke skill(s) zou je het liefst verbeterd zien door de MBA?
“Nog beter luisteren, en dan met name op empathisch vlak. Het voorbereiden en uitvoeren van moeilijke gesprekken. Het onderscheiden van problemen met impact ten opzichte van randproblemen. Oftewel is er een probleem achter het probleem?”

9. Wat is je indruk van de MBA, de docenten en de workshops?
“Kleinschalig en op een rustige locatie in het dorpse stadje Buren. Docenten zijn professionals met de drive om iedereen op het punt van zijn of haar stoel te laten zitten. Daardoor zijn de workshops weliswaar intensief, maar krijg ik er ook veel energie van.”

10. Wat is het belangrijkste doel dat je door het doen van deze MBA wil bereiken?
“Ik ben ooit blijven zitten in Mavo 2 en kreeg het advies om naar het VBO te gaan. Door mijn drive het tegenovergestelde te willen bewijzen is mijn eerste doel al behaald bij het behalen van de MBA. Vervolgens zal ik de kennis en kunde inzetten om een eigen onderneming van nationaal formaat stap voor stap op te bouwen.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This