Selecteer een pagina

‘Door de MBA wil ik in staat zijn een organisatie, die vertrekt vanuit de drijfveren van haar medewerkers, strategisch te leiden.’

Michiel WisseMichiel Wisse is 37 jaar en opgeleid als maatschappelijk werker en theoloog, en was ook jaren in deze functies werkzaam. Anno nu is hij manager HRM bij NIM Maatschappelijk Werk, een organisatie die allerlei vormen van maatschappelijk werk levert binnen Nijmegen en de omliggende gemeenten. De rode draad in Michiels loopbaan? “Dat ik mensen aanmoedig uit te gaan van hun eigen kracht en van daaruit waarde toe te voegen binnen hun persoonlijke en professionele context.” Michiel woont met zijn vrouw en hun vier kinderen aan de rand van Arnhem-Zuid.

1. Wat was de belangrijkste drijfveer om een MBA te doen?
“Onze organisatie bevindt zich in een uitdagende periode: we maken een sterke groei door en onze sector verandert snel door de diverse transities binnen het sociaal domein. Ik ben van nature een denker en de MBA geeft mij inzichten voor de doorontwikkeling van onze organisatie en het supporten van professionals.”

2. Wat was specifiek de reden om voor de Action Learning MBA te kiezen?
“Onze bestuurder volgde eerder de MBA van BSN. Met name de concrete bouwstenen die het oplevert voor de praktijk spraken mij bijzonder aan.”

3. In welk concept van Action Learning kun je je het meest vinden?
“Het uitstellen van je oordeel en het koesteren van diversiteit aan perspectieven. Wat mij betreft geen techniek, maar levenskunst om je deze attitude eigen te maken. En wat valt er dan veel te ontdekken!”

4. Heb je de afgelopen maanden al dingen uit de workshops kunnen toepassen in je dagelijkse werkzaamheden? Zo ja, wat/welke?
“Voor het schrijven van mijn ALLO heb ik veel gehad aan de techniek van het mindmappen. De principes van Action Learning gebruik ik vaak bij verschillende overleggen op het werk.”

5. Als je jezelf als werknemer/leidinggevende moest omschrijven, welke drie kernwoorden komen dan bij je op?
“Ik ben sterk gericht op de persoonlijke professionele ontwikkeling van mijzelf en mijn directe collega’s. Ik durf in het diepe te springen en ben soms tegendraads. Met anderen zoek ik graag naar wat een verschil kan maken in de levens van mensen.”

6. Welke persoonlijke skill(s) zou je bij jezelf graag verbeterd zien?
“Ik wil de vraagstukken van onze organisatie meer vanuit een economisch-bedrijfskundig perspectief kunnen benaderen; deze vakkenis ontbeer ik nog voor een deel.”

7. Wat maakt dat Action Learning meerwaarde geeft aan de MBA?
“Ik vind het lastig om hier nu al iets over te zeggen, omdat we nog geen setbijeenkomsten hebben gehad onder begeleiding van een Action Learning coach. Mooi tijdens de workshops over Action Learning vond ik dat je met deze methode vanzelf heel dicht bij het concrete vraagstuk blijft en een gedeelde verantwoordelijkheid ervaart.”

8. Hoe red je het om de MBA te combineren met je werkzaamheden, andere verplichtingen en evt gezinsleven? Gouden tip?
“Met een reeks worskhops bij aanvang van fase 1, hakt de opleiding er direct in. Een soort van assessment voor het vervolg en dat is goed. Een balans vinden privé, werk en opleiding lukt tot nu toe goed. Mijn gouden tip? Reken terug: eerst blok je in je agenda de tijd voor wat het belangrijkst voor je is. Voor mij is dat mijn gezin. De tijd die overblijft bestem je voor de met elkaar concurrerende andere zaken.”

9. Kun je al spreken over een eye-opener?
“Ik was aangenaam verrast door de impact van het zogenaamde ‘doen-doel’ bij smartreading: een visualitatie van waartoe je jezelf in staat acht na het lezen van een bepaalde tekst, versterkt je aandacht en leestempo enorm.”

10. Wat is voor jou het belangrijkste doel dat je door het doen van deze MBA wil bereiken?
“In staat zijn om een organisatie, die vertrekt vanuit de drijfveren van haar medewerkers, strategisch te leiden.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This