Selecteer een pagina

Academisch duizendpoot en succesvol manager en adviseur Joop Vorst: “Vroeger kon je lang teren op je middelbare school en vervolgopleiding. Dan moest je daarna wellicht een of andere cursus doen en was je weer bij. Welkom in het digitale tijdperk. Als je niet continu bijblijft, loopt de kennis je regelrecht voorbij.”

BSN MBA en DBA Alumnus Joop Vorst DBA RMZoek in het woordenboek de woorden ‘lifelong learning’ en ‘tomeloze academische ambitie’ op en tussen de betekenissen vind je onherroepelijk de naam van Joop Vorst terug. Weinig managers en BSN-alumni doorliepen zoveel programma’s en studies als alumnus Joop. Dat begon met een Action Learning MBA die hij in 2000 bij Business School Nederland afrondde; een opleiding Professioneel Interim-Management bij Nyenrode (2005), gevolgd door de Doctor of Business Administration (DBA) bij BSN, om in 2009 ‘af te zwaaien’ met een PhD aan de Technische Universiteit in Eindhoven.

Vandaag de dag is Joop veelgevraagd interim-manager en adviseur die veel ervaring heeft binnen (lokale) overheden, samenwerkende-­ en verzelfstandigde overheidsdiensten. Samen met BSN werkt Joop aan een Action Learning programma voor gemeentemanagers.

1. Wat is voor jou de drijfveer om telkens door en meer te willen leren?
“Kort gezegd: interesse. In de huidige maatschappij wil, nee – moet, je bijblijven om concurrerend te blijven op de arbeidsmarkt. Ik heb altijd de drive om me te willen blijven ontwikkelen, om state of the art te blijven. Dat is dus enerzijds pure noodzaak, maar aan de andere kant vind ik het ook gewoon heel erg leuk. Daarbij geeft elke opleiding, elke uitdaging de spanning van ‘Kan ik dit wel?’ en ‘Hoe ga ik me hier uit redden?’ En dat het dan elke keer weer lukt: dat is de ultieme kick.”

2. Lifelong Learning is dus pure noodzaak?
“Zeker. Het is zelfs essentieel voor deze tijd, waarin de halfwaardetijd van kennis – de tijd waarin kennis de helft van zijn waarde (relevantie) verliest – tegenwoordig zo ontzettend snel gaat. Vroeger duurde deze halfwaardetijd zo’n twintig jaar; toen kon je heel lang teren op je middelbare school en vervolgopleiding. Dan moest je daarna wellicht een of andere cursus doen en was je weer bij. Dat is nu radicaal anders: als je niet continu bijblijft, loopt de kennis je regelrecht voorbij. Ik schat de halfwaardetijd van kennis in veel gevallen nu op zo’n 3 à 4 jaar.”

3. Na je Action Learning MBA besloot je een paar jaar later ook een DBA te doen. Hoe vond je die overgang?
“Ik vond de stap van een MBA naar DBA een hele grote. Dat komt vooral omdat het bij de DBA in essentie meer op jezelf aankomt dan de MBA, waarbij je in een groep zit en je veel steun hebt aan je subset. Die subset heb je bij de DBA ook, maar uiteindelijk ben je vooral bezig met je eigen onderzoek. Dat maakt het soms wat lastiger. Mensen zeggen wel eens dat een DBA ‘een stapje hoger’ is dan de MBA; ik maak daar liever ‘een paar flinke stappen’ van.”

4. Hoe heb je het Action Learning aspect bij beide programma’s ervaren?
“In Action Learning schuilt een enorme meerwaarde, om de doodeenvoudige reden dat de praktijk als je uitgangspunt geldt, en je niet in splendid isolation over een probleem of een onderzoeksvoorstel zit te denken. Dat aspect wordt iets minder bij de DBA, ook al blijft een probleem uit de praktijk nog steeds je point of focus, waar je weliswaar wetenschappelijk(er) naar kijkt.”

5. Wat is de belangrijkste vereiste om succesvol een DBA af te ronden?
“Eén woord: doorzettingsvermogen. Je moet ver gaan en heel diep zoeken. Echt het naadje van de kous willen weten en daarvoor diep willen gaan. Steeds weer doorvragen: ‘Klopt dat wel echt?’ ‘Is dat wel echt zo?’ Plus: een plaat voor je kop: je krijgt veel professioneel tegengas en je wordt gedurende het traject behoorlijk dicht op je huid gezeten. Er wordt veel van je gevraagd. Daar moet je allemaal tegen kunnen. Maar des te groter is de voldoening als je het aan het eind redt.”

6. Wat is volgens jou dé meerwaarde van Action Learning?
Het ‘samen doen’. Samen, met mensen in je omgeving, kijken naar een probleem uit de praktijk en dat ‘samen’ oplossen. Voor mij is dat de ultieme meerwaarde van de methode.”

7. Binnenkort staat een Action Learning Masterclass op het programma die je in samenwerking met BSN gaat verzorgen voor gemeentemanagers. Vertel daar eens wat meer over.
“Klopt, daar zijn we nu mee bezig. De MC is vooral gericht op het niveau van lokale overheid. Gemeentes hebben vandaag de dag te maken met grote uitdagingen, waarvoor klassieke methoden van aanpak steeds minder effectief lijken te zijn. Minder budget; nieuwe taken, vergrijzing en dreigend kwaliteitstekort: om slechts een paar uitdagingen te noemen. Het Action Learning programma dat wij gemeentemanagers bieden leert oplossingen te ontwikkelen voor de korte termijn met een lange termijn focus. De managers wisselen steeds van perspectief: van het heden naar 2025 en weer terug. Daardoor komen praktische oplossingen en duurzame methoden in zicht – exact waar de lokale overheid behoefte aan heeft.”

8. Wat is voor jou persoonlijk het belangrijkste leerinzicht geweest de afgelopen jaren?
“Daarvoor verwijs ik graag naar de kleurentheorie van prof dr. Léon de Caluwé. Vroeger was ik zo blauw als het maar kon, terwijl ik mezelf nu als blauwgeel typeer. Misschien inmiddels zelfs geelblauw. Ik werk nog altijd planmatig naar een bepaald doel toe (blauw), maar de kunst van het verleiden en het laten leren van mensen in je omgeving (geel) is heel belangrijk geworden. Ik weet nu pas echt goed hoe belangrijk het is om draagvlak in je omgeving te creëren – dat heb ik echt door Action Learning geleerd. Dat was ook wel nodig, want mijn blauwe karakter heeft in het verleden zeker tot bulten en schrammen geleid, als ik als (interim-)manager een beslissing nam en doorvoerde zonder m’n omgeving daarin actief te betrekken.”

9. Hoe heeft die eye-opener je doen en laten veranderd?
“Ik ben echt in de praktijk bezig met mensen, en probeer met hen het probleem en de oplossing vast te stellen. Bij alle opdrachten die ik doe loop ik zeker eens in de twee weken met mensen uit mijn omgeving mee. Mee op de brandweerwagen, mee met de gladheidbestrijding of op de vloer kijken hoe het eraan toegaat bij de afvalverwerking. Dan hoor je van de mensen zelf wat er speelt, en geven ze er vaak zelf de oplossing bij. Die focus op ‘samen doen’ had ik vroeger niet. “

10. Wat zijn de drie cruciale kernwaarden van een goede manager in het digitale tijdperk?
“1) Respect voor het bestaande in een organisatie. Daarmee bedoel ik dat je niet meteen alles in een organisatie afkat; 2) niet met managementtrends meelopen zonder ze kritisch te benaderen en te analyseren. Dat zie je bijvoorbeeld nu bij de Overheid, waar lean management ingevoerd wordt terwijl de meeste mensen niet eens weten waar ze aan beginnen; en 3) vooral kijken naar wat er in een organisatie gebeurt en daarover nadenken, zonder te snel te oordelen. Bestudeer goed wat er precies gebeurt, wat er speelt. Managers zijn vaak geneigd snel een oordeel te vellen en vervolgens dingen in gang te zetten. De werkelijkheid is echter niet zo gemakkelijk waar te nemen.
En tot slot, nog een uitsmijter: neem de tijd om rustig na te denken. Veel managers zeggen dat ze zo weinig tijd hebben. Fout! Managers nemen de tijd niet meer, noch hebben ze de rust om na te denken. Ook dat is één van de, zo niet hét meest fundamentele manco van het hedendaags management.”

11. Tot slot: famous last words voor ambitieuze managers?
“Ik blijf me verbazen over Amerikaanse managementliteratuur, waarin pagina’s tekst volgeschreven worden maar de kern eigenlijk in een paar pagina’s – soms zelfs in een paar woorden – samen te vatten is. Neem nou bijvoorbeeld de bestseller van Stephan Covey: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, uiteindelijk is het alleen de tijdmanagement-matrix waar het om gaat. Over die matrix gesproken: ‘belangrijk, maar niet dringend’. Als je als manager zo veel mogelijk in dat quadrant zit, dan heb je het redelijk voor elkaar. Wat mij betreft is die ‘state of being’ hét kenmerk van een goede leider.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This