Selecteer een pagina

Maartje Mikx is in mei 2019 als Marketing en Sales Manager bij Business School Nederland gestart en heeft sinds 1 januari 2021 de switch gemaakt naar de rol van Corporate Business Development Manager. We spraken haar over deze nieuwe rol.

Corporate Business Development Manager voor onderhouden corporate relaties en de ‘Green MBA’ vormgeven

Maartje Mikx Corporate Business Development Manager bij Business School NederlandWat is dat een Corporate Business Development Manager?

“Tja… dat is een iets te lange functietitel. Ik ben in deze rol in ieder geval verantwoordelijk voor het onderhouden van de corporate relaties, met speciale aandacht voor de relaties met onze alumni. En met onderhouden van relaties bedoel ik concreet, veel gesprekken voeren met als doel:

– goed weten wat er speelt bij onze (potentiele) klanten;
– kijken waar er mogelijkheden zijn tot samenwerking;
– kijken of we met onze reguliere opleidingen nog beter kunnen aansluiten bij de wensen in de markt;
– onderzoeken of er behoefte is aan Incompany opleidingen.

Daarnaast ben ik samen met Susanne Koenders verantwoordelijk voor het ‘Green MBA’ initiatief.”

Vertel eens over de ‘Green MBA’?

“Dat is een MBA gericht op General managers die de sustainability goals van de UN integraal onderdeel willen maken van hun bedrijfsvoering. Ik spreek dan veel mensen, met name alumni die input willen leveren aan deze opleiding, bijvoorbeeld als spreker. Maar ook mensen die hun netwerk willen inzetten om dit initiatief tot een succes te maken. Het is heel gaaf om te zien hoe enthousiast iedereen reageert op dit initiatief, dat geeft veel energie.”

En waarom tussen haakjes?

“Het is nog een werktitel. En Green dekt de lading niet goed, aangezien het ook om sociale doelen gaat, zoals armoedebestrijding en inclusie. Maar ja… het klinkt zo lekker ‘Green MBA’. We verwachten de MBA volgende week om te dopen naar bijvoorbeeld MBA in Sustainable Leadership.”

Waarom past deze nieuwe rol bij je?

“Ik heb Algemene Sociale Wetenschappen gestudeerd en ik ben in 2000 afgestudeerd. En de afgelopen 20 jaar altijd bij opleidingsbureaus gewerkt en nu dan sinds 2019 bij Business School Nederland. Ik heb verschillende rollen gehad als accountmanager, programmamanager, marketing en sales manager. De combinatie van een organisatorische en commerciële rol vind ik heerlijk. De rol van business developer is daarom een hele goede match. Het is zo mooi om met mensen, organisaties en docenten in gesprek te gaan en zo stap voor stap te snappen aan welke opleidingen er echt behoefte zijn. Die gesprekken zijn vaak heel persoonlijk en vaak ook heel inhoudelijk. Ik ben ten eerste heel erg nieuwsgierig en benieuwd naar mijn gesprekspartner als mens en de uitdagingen in zijn of haar werk. Het is vaak analytisch heel uitdagend, want je hebt maar kort de tijd om de kern van de uitdaging goed te doorgronden. En vervolgens kun je samen met die klant gaan bouwen aan een opleidingsontwerp, dat is een heel creatief proces. Aan de ene kant gebruikmaken van de geleerde lessen uit het verleden. Wat heeft al eerder gewerkt? En aan de andere kant ook samen out-of-the-box denken. Hoe zou het nu anders kunnen of moeten?”

Heb je dan alleen commerciële gesprekken?

“Nee hoor. Morgen heb ik bijvoorbeeld een gesprek met een alumna. Ik kwam er achter dat zij als interim en crisismanager Action Learning inzet bij haar klanten. Dan ben ik direct razend benieuwd hoe ze dit doet. Wij als BSN hebben namelijk als doel dat meer organisaties gebruikmaken van Action Learning. Wat zou ik van haar kunnen leren? Morgen staat dus het commerciële doel niet voorop, maar het leerdoel. En misschien kunnen we ook nog wel samenwerken, maar dat is niet het primaire doel van het gesprek.

Oké…. Ik zal in een gesprek ook bijna altijd wel onderzoeken of er commerciële kansen zijn. Maar ik denk dat commercie ook geen vies woord is. Het is eigenlijk onderzoeken of er een uitdaging is waar wij een wezenlijke bijdrage aan kunnen leveren. En als dat het geval is…tja dan heb je een mooie deal.”

Behalve voor de ‘Green MBA’, Incompany en Action Learning vraagstukken, kunnen mensen jou ook nog voor andere zaken bellen?

“Zeker. Wanneer je bijvoorbeeld worstelt met je interne academy, dan kom ik ook graag een keer virtueel langs om te kijken of ik een bijdrage kan leveren aan de verdere professionalisering. Ik heb de afgelopen 20 jaar veel samen gewerkt met interne bedrijfsscholen en daardoor ook geleerd hoe je zo’n bedrijfsschool handig kunt inrichten. Deze kennis deel ik graag. Het is regelmatig een prachtige start van een mooie structurele partnership.”

Hoe kunnen ze contact met je opnemen?

“Je kunt mij mailen op mmikx@bsn.eu of bellen op 0344-579052. Voor meer informatie over de Incompany mogelijkheden: MBA, Maatwerkleergangen, Mini MBA of Masterclasses.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze periodieke gratis digitale nieuwsbrief.

Share This