Selecteer een pagina

De boeken van…

Gerard Ekhart, alumnus van onze MBA- en DBA-opleiding. Hij bracht onlangs zijn boek uit: ‘Onze maakindustrie crasht, revitaliseer je onderneming’. Een boek met een praktisch werk- en denkmodel om managers te helpen de maakindustrie in Nederland te revitaliseren. Het liefst vandaag nog, want straks is het te laat! Hoe is Gerard gekomen tot dit boek en gedachtegoed? En wat is er nodig voor een levensvatbare maakindustrie?

Gerard Ekhart MBA en DBA
Op een dag besloot je het boek ‘Onze maakindustrie crasht, revitaliseer je onderneming’ te schrijven. Wat was de aanleiding daarvoor?
“Het idee voor het boek is ontstaan vanuit mijn promotieonderzoek ‘Made in Europe’ dat ik deed voor mijn DBA-opleiding bij BSN. In het onderzoek stond centraal hoe de Europese maakindustrie concurrerend kan blijven en de 21e eeuw kan overleven, en welke factoren belangrijk zijn voor een gezonde maakindustrie. De bijdrage van de maakindustrie is in de afgelopen decennia gehalveerd, en de werkgelegenheid in Nederland neemt flink af. Nog minder dan 1 op de 10 mensen werkt in de maakindustrie. Ik zie een industrie die crasht, economisch en maatschappelijk. Daarom vond ik het tijd worden voor een boek met een nieuw denkmodel om managers te helpen de maakindustrie in Nederland te revitaliseren.”

Wat zie je economisch en maatschappelijk in de maakindustrie gebeuren waardoor je deze branche ziet crashen?
“Eind jaren 90 was de wereld in hoge mate aan het globaliseren door de ontwikkeling van internet. Je kon opeens met de hele wereld communiceren en er waren steeds meer nieuwe technologische toepassingen mogelijk. Transport van en naar het buitenland werd gemakkelijker; producten uit Vietnam en Zuid-Limburg lagen opeens naast elkaar in de supermarkt. Veel industrieën kwamen dus op een wereldmarkt terecht, waar je opeens te maken had met concurrenten. De strategie om je te onderscheiden was toen: zorgen voor de laagste kosten en prijs. En hier is de industrie in blijven hangen. Maar daar gaat je bedrijf aan dood, want er is altijd wel ergens iemand in de wereld die het goedkoper doet dan jij.

Daarnaast zie je dat wereld aan het veranderen is; de maatschappelijke druk neemt toe. Zorg voor milieu en mens wordt steeds belangrijker. Verschillende belangengroepen spannen nu rechtszaken aan tegen fabrieken, omdat ze te weinig doen om schade aan de leefomgeving te verminderen. En ook de overheid wordt hiervoor op de vingers getikt, omdat zij niet eerder hebben ingegrepen. De maakindustrie lijdt aan het ‘Kodak syndroom’: vasthouden aan de status quo en daardoor niet zien dat de wereld andere eisen stelt. En een overheid die dat ook nog eens faciliteert door onvoldoende goed beleid om de industrie gezond te houden.”

Moeten we de fabrieken dan sluiten?
“Nee! Niemand kan zonder de maakindustrie. Ons leven bestaat uit spullen. Zelfs de dienstenindustrie kan niet zonder de maakindustrie. Denk aan Bol.com en de Action die hebben fysieke producten nodig. Er is een Utrechtse onderzoeker geweest die heeft aangetoond dat de maakindustrie de grootste ‘job multiplier’ is, één hightech baan in de maakindustrie levert vijf extra banen op in de dienstensector. Dus moet je je voorstellen wanneer de maakindustrie zou verdwijnen.”

Wat is er volgens jou dan nodig voor een levensvatbare maakindustrie?
“Omdenken. De maakindustrie heeft een ander fundament nodig om te revitaliseren. In deze wereld gaat het al lang niet meer over winst maken, maar om het begrijpen wat je klant wil. Klanten zoeken niet naar de laagste prijs, maar kijken naar een combinatie van factoren waarop zij een keuze maken. Denk aan het kopen van een telefoon of auto, kies jij dan voor de goedkoopste die er is? Nee, het gaat om waar jij je thuis en prettig bij voelt, hier wil je best meer voor betalen. Kijk maar naar de Apple telefoon en Tesla auto: producten die gebaseerd zijn op waarden, maar zeker niet de goedkoopste. Toch zijn mensen best bereid om daar meer voor neer te leggen.”

Wat kunnen we verwachten van je boek?
“Het is een praktisch en oplossingsgericht boek met veel voorbeelden vanuit mijn eigen ervaringen. In de afgelopen 40 jaar heb ik méér dan 400 industriële bedrijven over de hele wereld gezien. Het boek bestaat uit 10 hoofdstukken met geboden hoe je als manager een gezond industrieel bedrijf bouwt. Met mijn ontworpen Vitality wheel model is het boek toepasbaar voor je eigen praktijk. Het zet je aan het denken om vervolgens over te gaan tot actie. Vragen zijn: wat is de ambitie van mijn bedrijf? Wat voor oplossing lever ik nu écht voor mijn klant? Hoe ziet mijn waardeketen eruit? Heb ik hierbij respect voor mens en milieu? Zie ik de mensen in mijn organisatie ook echt; zijn zij een kostenpost of een verdienmodel? Hoeveel innoveer ik eigenlijk met mijn bedrijf?”

In hoeverre is innoveren belangrijk om te overleven?
“Als je niet innoveert, dan besta je over een aantal jaar niet meer. Het merendeel van de managers, directeuren en directies waar ik kom, kijken naar hoe het was, want dat was ooit beter. Ze hadden meer omzet, meer marktaandeel en maakten meer winst, dat willen ze weer terug hebben. Maar dat bereik je nooit door de oplossing te zoeken in hoe je het deed. Je bereikt het alleen door oplossingen te bouwen. ‘Solutions’ noem ik het in mijn boek; oplossingen bouwen waar de toekomstige klanten van zeggen: dat wil ik hebben. De oplossing is nooit alleen een product en wat in het verleden is gemaakt. Het is altijd iets nieuws, iets anders, en dat zit in waarden.”

Wie raad je aan het boek te lezen?
“Eigenlijk elke organisatie, want iedere organisatie zou op deze manier naar zijn strategie moeten kijken. Ik zie bij heel veel organisatie en met name in de maakindustrie, dat ze hier onvoldoende mee bezig zijn. En ik zie een overheid die dat ook niet stimuleert. Tja, vandaar de titel van mijn boek: onze maakindustrie crasht. Ik hoop met mijn boek te bereiken dat organisaties anders naar hun aanpak gaan kijken en tot actie overgaan om het daadwerkelijk anders te doen.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.
Share This