Selecteer een pagina

Programma Sustainable Leadership

Module 1: Macro-economie: naar een andere economie

In deze module kijken we vanuit macro-economisch perspectief naar duurzaamheid. Hierbij word jij je onder andere bewust dat de bril van de neoklassieke economie slechts één manier is om naar de werkelijkheid te kijken. Vervolgens wordt het alternatief van de betekeniseconomie geschetst. Op de tweede dag gaan we in op de vraag hoe jij als individu invloed hebt op de macro-economie.

Wat kun je verwachten van de module ‘Macro-economie: naar een andere economie’?

We zijn opgevoed met het kapitalistisch model. Volgens Pauw (2016) en vele andere strategische denkers moeten we naar een ander model waarbij niet winst maar waarde en welzijn centraal staan. We weten dat ons huidige consumptiegedrag de planeet uitholt. Welk macro-economisch denken ligt hieraan ten grondslag, welke belangen spelen een rol in de globale economie en hoe kunnen we een transformatie maken naar een meer duurzame waardecreatie? Welke denkkaders zijn daarvoor nu trending en hoe kunnen we ze gebruiken voor onze eigen strategie?

Dag 1:
  • Economie is een plurale wetenschap. Neoklassieke economie is slechts één manier om naar de werkelijkheid te kijken, daarnaast bestaat ook het marxistisch perspectief en bijvoorbeeld het ecologische. We starten de dag met je blik op economie te verruimen.
  • Vervolgens gaan we in op de contouren en kenmerken van het nieuwe systeem. Wat is de betekeniseconomie, wat zijn de bouwstenen?
Dag 2:
  • Hoe kun je als individu invloed uitoefenen op de macro-economie?
  • Naar je bedrijf leren kijken vanuit een systemisch perspectief.
  • Hoe kun je werken aan meervoudige waardecreatie, naast zakelijke ook maatschappelijke?
  • Hoe creëer je balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden? De docent gaat in op de concrete situatie van de deelnemers.

Tijdens de dag wordt als kapstok de ‘betekeniseconomie skills’ gebruikt:

betekeniseconomie skills

Docent Kees Klomp

Kees KlompKees Klomp studeerde Politicologie en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest als ‘conventioneel’ marketing & communicatie adviseur voor de gerenommeerde internationale marketingconsultancy-netwerken BBDO, Y&R en TBWA, richt Klomp zich vanaf 2006 exclusief en expliciet op de Betekeniseconomie; een methode om bedrijven ‘van betekenis te laten zijn’ en integrale waarde te laten creëren. Klomp beschouwt bedrijven niet alleen als organisaties om (zakelijke) welvaart mee te genereren, maar ook als organisaties die (maatschappelijk) welzijn en (persoonlijk) welbevinden kunnen creëren.

Klomp schreef 5 boeken over dit onderwerp, waaronder de managementboek-bestsellers ‘Handboek Betekenisvol’ en ‘Pioniers van de Nieuwe Welvaart’. Naast docent bij Business School Nederland is Kees Klomp lector Betekeniseconomie bij de Hogeschool Rotterdam, founding partner van de onafhankelijke Betekeniseconomie denk- en doetank THRIVE Institute, gastdocent Impactkunde bij o.a. Hogeschool InHolland en bestuurslid bij verschillende sociale ondernemingen (zoals VanHulley, YourLab en Manifesto).

Meer info: https://www.thriveinstitute.nl

Data

N.n.t.b.

Tijden

9:30 – 16:30

Investering

Alleen voor BSN-studenten los te volgen als major. De investering bedraagt € 1.180,- BTW-vrij, inclusief arrangementskosten.

Bekijk meer informatie over de investering van het gehele programma.

Locatie

Buren

“Vorig jaar heb ik me verdiept in Sustainability. Toen werd het me duidelijk dat als we met zijn allen zo blijven doorgaan, we in de toekomst minimaal 7 werelden nodig hebben. Nu is het moment om in te spelen op de diverse kansen, focus te leggen op duurzaam ondernemen en sustainability integreren in de gehele bedrijfsvoering. Daarom ben ik met U-GO (startup) gestart om zo mijn duurzame ambities waar te maken.”

Irma Bollen

MBA-student BSN, Co-Founder bij U-GO

Executive MBA

Heeft u vragen? Neem contact op met:
Linda Hoksbergen of Anita Moolhuizen
E-mail: info@bsn.eu
Tel: 0344-579050

Share This