Terug naar actueel
Artikelen

Programma Leiderschap met Impact: “Stap in de achtbaan en laat het over je heenkomen”

In artikelen door Business School Nederland

Martin Baai (40) is opgeleid als musicus. Al vanaf zijn kindertijd bespeelt hij slagwerkinstrumenten. Tijdens zijn opleiding aan het conservatorium won hij een auditie als slagwerker bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest; voor een slagwerker in Nederland één van de hoogst haalbare posities!

Op zijn 34e kwam er een ommezwaai. “Is dit nu wat ik altijd wil blijven doen of wil ik iets nieuws leren en meer bijdragen aan de wereld dan alleen slagwerk spelen?” Hij koos voor het laatste en werd innovator bij ‘zijn’ orkest. Dit opende een hele nieuwe wereld voor hem wat er mede toe heeft geleid dat hij bij ons het Programma Leiderschap met Impact startte.

Wat deed je als Innovator en wat was voor jou de aanleiding om het Programma Leiderschap met Impact te gaan doen?

“Als Innovator hield ik mij bezig met de kwaliteitsverbetering van het orkest. Ik had nog nooit een kantoor van binnen gezien, laat staan vergaderingen bijgewoond. Bijna alles was nieuw. Na een half jaar had ik zo’n beetje iedere afdeling bekeken en zat ik bij de directeur aan tafel om te vertellen hoe het ging. Daar sprak ik de ambitie uit dat ik, op termijn, de stoel waarop hij zat het interessantste vond. Waarop hij zei: ‘Dan is het tijd voor een assessment.’ Zo geschiedde.”

En toen?…

“Het is inmiddels zo’n 6 jaar geleden dat ik een stevig assessment kreeg. Mijn zelfbeeld veranderde compleet. Ik hoorde dat ik veel meer in mijn mars had dan alleen slagwerk spelen en mijn ambitie van een directiefunctie bleek op termijn zeker haalbaar. Er werd mij aangeraden om een managementopleiding te gaan volgen om van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam te groeien. Vrij kort op dat assessment werd mijn partner ernstig ziek, waardoor er op dat moment geen ruimte was om een opleiding te volgen.”

Hoe is het je in die tussentijd vergaan?

“Ik werd naast kostwinner ook opeens mantelzorger. Maar in de tussentijd bleef ik werken bij het orkest waar ik de ruimte kreeg om mij steeds verder te ontwikkelen op organisatorisch vlak. Ik kreeg het vertrouwen om organisatieprocessen te verbeteren, interdisciplinair projectleider te zijn, mee te denken op strategisch niveau en met regelmaat ook als dagvoorzitter en presentator het podium te betreden om ons publiek en zakelijke relaties te verbinden. In die jaren heb ik veel geleerd en toen was daar een half jaar geleden de kans en ruimte om daadwerkelijk de verdieping op te zoeken met het Programma Leiderschap met Impact.”

Wat had je verwacht van het Programma Leiderschap met Impact en in hoeverre hebben we dat waargemaakt?

“Het Programma Leiderschap met Impact heeft mijn verwachting overtroffen, jullie hebben absoluut de 9 gehaald! In eerste instantie dacht ik dat ik voornamelijk veel voorbeelden zou krijgen en wellicht tot andere inzichten zou komen door de groep waarmee ik de opleiding doorliep. Ik had natuurlijk wel gezien dat jullie praktijkgericht en met Action Learning werken, maar het verraste mij dat het veel menselijker en meer holistisch is dan ik had durven dromen.”

Hoe heb je die holistische benadering ervaren?

“In ieder vak is een bepaalde overlap en gemeenschappelijkheid met de andere vakken. Het lijkt erop alsof alle docenten erop gericht zijn de studenten te verrijken als mens. Dat doen ze voor een deel natuurlijk met hun specialistische vakkennis, maar ook met een bepaalde gemeenschappelijke levensvisie. De docenten zijn rijke persoonlijkheden. Hun doel lijkt niet gericht te zijn op bedrijfsgroei of optimalisatie, maar juist hoe je door het worden van een beter mens een betere leider kunt worden. Het effect is dat je team en hun prestaties verbeteren.”

Hoe vond je de bijeenkomsten Action Learning, de rode draad door onze opleidingen?

“Dat was de verrassing van de eeuw! Action Learning, waar je elkaar de juiste vragen leert stellen om tot de kern van het probleem te komen, begint bij je kwetsbaar opstellen. Hierbij is vertrouwen, veiligheid en verbinding in de groep nodig. Dat is geen makkelijke opgave met zeer verschillende mensen die elkaar nog niet kennen. Van deelnemers in de non-profit tot (op het eerste oog) ‘koude’ salesmanagers.

Tijdens één van de sessies raakte één van de deelnemers schijnbaar zonder aanleiding, behoorlijk geëmotioneerd. Dit was één van de momenten waarop de meerwaarde van de rijke persoonlijkheden van de docenten Guus Goris en Hans van Buijten naar voren kwam. Met een combinatie van kennis over spiritualiteit, wetenschap en een koppeling naar hun vakgebied (Action Learning) konden ze deze gebeurtenis duiden, begeleiden én, met toestemming van alle aanwezigen, aangrijpen. Ze lieten zien wat het maken van de echte verbinding tussen mensen voor impact heeft. Na dit ‘vakoverstijgende moment’ was de groep een stuk hechter.”

Wat zijn de belangrijkste dingen die je hebt meegekregen van het Programma Leiderschap met Impact?

“Mijn doel was om van onbewust bekwaam, bewust(er) bekwaam te worden. De manier waarop ik werkte deed ik vooral op gevoel en met ‘logisch nadenken’.

Nu heb ik een veel duidelijker theoretisch kader en een fundament, waardoor ik effectiever met datzelfde gevoel en logisch nadenken kan werken.

Met deze opleiding heb ik geen afgevinkt pallet aan vaardigheden opgedaan, maar ben ik een rijker persoon geworden. Alle aangereikte theorie biedt naslagwerk, inspiratie, leeslijsten enz. om op terug te kunnen vallen, wanneer er zich een bepaalde situatie voordoet. De 53 strategische bouwstenen bijvoorbeeld, die in de module Strategisch Management aan bod kwamen, gebruik ik regelmatig om veel sneller en helderder (dan voorheen) een inhoudelijk gesprek te kunnen voeren. Een gesprek met minder ruis, minder discussies en opvallend concreet.”

In hoeverre heeft deze opleiding meerwaarde gecreëerd voor jouw toekomst?

“Het fundament dat ik heb gekregen is een bron waar ik uit kan blijven putten, ook nu ik klaar ben. Dat maakt dat de investering in deze 10 dagen mij meer dan waard is geweest. Ik weet nu hoe ik theorieën voor mijzelf als leider kan toepassen. Zo liet docent Peter de Roode in zijn bijeenkomst ‘Leiderschap in de organisatie’ concreet zien hoe de theorie die je tot je neemt, vorm krijgt in de praktijk en hoe ik ervoor mijzelf datgene kan uithalen dat bij mij past. Hierdoor word je uiteindelijk een authentiek leider. Verder heeft de opleiding mij een nieuwe baan opgeleverd!”

Gefeliciteerd! Vertel…

“Ik ben na de zomer gestart als (parttime) ‘projectleider bedrijfsprocessen’ bij CultuurSchakel. Ik was op zoek naar een plek waar ik de dingen die ik hier heb geleerd op bedrijfskundig vlak verder kan ontwikkelen, zonder dat mijn artistieke kwaliteiten een voorwaarden hoeven te zijn. Het is totaal iets anders dan wat ik voorheen heb gedaan. Ze hebben onder andere een CRM-systeem nodig en ik mag dat gaan implementeren. Ik heb ze dankzij mijn opleiding met een goed en holistisch verhaal weten te overtuigen dat ik waarde kan leveren in hun veranderprocessen. Ik ben daar nu met veel plezier aan de slag!”

Heb je tips voor toekomstige studenten die deze opleiding zouden willen doen?

“Ja, gewoon doen! Ook als je het spannend vindt om weer te gaan studeren en denkt: kan ik dit wel aan? Dat is iets waar jij je geen zorgen over hoeft te maken, het Programma Leiderschap met Impact is als een organisch proces. Dus stap in de achtbaan en laat het over je heenkomen.”

Nieuwsgierig of deze impactvolle Programma Leiderschap met Impact ook bij jou past? Bekijk het programma en vraag een adviesgesprek aan.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

8 − 7 =