Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | Alumna Renate Peters MBA

Alumna Renate Peters MBA

“Vaak denken we heel goed te weten wat het probleem is, terwijl uiteindelijk blijkt dat het echte probleem daar totaal niets mee te maken heeft.”​

Renate Peters MBA

Branche: Industrie

  • Titel dissertation: “Decentralisatie van huidige Quality activiteiten”​
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Consultant bij Schneider Electric (SE)
  • Huidige functie en organisatie: Team Leader Front Office
  • Viva Voce:14/09/2017 ​

De BSN-reis van Renate Peters: van het mbo naar een MBA en van Buren naar Zuid-Afrika

Renate Peters – inmiddels teamleider bij IBM – had tijdens haar jeugd niet gedacht dat ze jaren later met een MBA op zak in het mooie Zuid-Afrika zou wonen en werken. En ze heeft niet het makkelijkste pad bewandeld, want ze deed haar dissertationonderzoek in een onbekende omgeving.

Welk urgent complex probleem heb jij met je dissertation opgepakt?

“Tijdens de tweede fase van de MBA-opleiding liep mijn contract bij Rabobank af. Hierdoor schreef ik mijn dissertation voor het bedrijf Schneider Electric. Mijn onderzoek ging over het bestaansrecht van hun quality afdeling. De organisatie was helemaal nieuw voor me, dus het was soms lastig om mijn weg te vinden in dit onderzoek. Door de vele gesprekken met mijn studiebegeleider en door veel te netwerken binnen Schneider werd het me steeds duidelijker hoe ik mijn onderzoek ging inrichten.”

Stel je had vóór je MBA-opleiding deze uitdaging op je bord gekregen. Zou je het dan anders hebben gedaan? Was de kwaliteit dan anders geworden?

“Ja, ik denk het wel. Je bent twee jaar intensief bezig met een studietraject. Je leert er natuurlijk ongelofelijk veel van. Je wordt gedwongen om de literatuur te bestuderen en vervolgens kun je deze theorie gelijk in praktijk brengen. Mijn opgedane kennis kon ik gelijk gebruiken en deze combinatie van theorie en praktijk is heel waardevol.”

Hoe heb je Action Learning toegepast tijdens jouw dissertationonderzoek? En heeft dit meerwaarde geleverd voor jou?

“Action Learning heeft voor mij absoluut meerwaarde gehad. Zoals ik eerder zei, wist ik weinig van mijn organisatie. Ik moest blijven vragen en doorvragen om tot de kern te komen van het probleem dat ik onderzocht. Het probleem heeft altijd om quality gedraaid, maar het uiteindelijke vraagstuk in mijn dissertation is wel helemaal omgedraaid. En de kern van een probleem zo kunnen veranderen kan denk ik alleen door Action Learning toe te passen.”

Waarin ben je het meest trots op jezelf als je terugkijkt op de dissertationperiode?

“Dat ik zo ver ben gekomen. Van mbo naar uiteindelijk een MBA-opleiding afronden. Ik ben trots dat ik bewezen heb dat ik dit kan. Weinig leraren van vroeger zullen gedacht hebben dat ik dit zou kunnen. Dit motiveerde mij trouwens juist om door te gaan en mezelf te blijven ontwikkelen.”

Dissertation | ‘Decentralisatie van huidige Quality activiteiten’

Probleem

Als gevolg van huidige trends als digitalisering krijgen klanten van Schneider Electric (SE) een andere behoefte als het gaat om klanttevredenheid. Het serviceniveau sluit niet aan bij de behoeften en SE heeft een grote diversiteit aan klanten die specifieke behoeften hebben. SE wil nu naar een werkwijze waardoor zij voorspelbaar wordt voor haar klanten. Elke klantorder wordt nu volgens hetzelfde proces behandeld en uitgevoerd. Dit sluit niet meer aan op de klantbehoeften. Op basis van deze informatie wil SE onderzoeken hoe zij haar kwaliteitsafdeling zou moeten inrichten. Het is echter een probleem dat de randvoorwaarden onvoldoende helder zijn om de kwaliteitsafdeling te kunnen herinrichten, ofwel de werkwijze te laten aansluiten bij de klantbehoeften.

Actie

Er is literatuur- en veldonderzoek gedaan om tot oplossingsrichtingen te komen. Hierbij zijn er veel gesprekken gevoerd met SE haar klanten en leveranciers.

Oplossing

Er zijn een drietal mogelijke oplossingsrichtingen geformuleerd, waarvan de optie decentralisatie de meest optimale oplossing is. Dit betekent het overdragen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Er zijn echter factoren waarmee rekening gehouden dient te worden. Daarom wordt voor de korte termijn voor een tussenoplossing gekozen om naar de langetermijnoplossing toe te werken. Om de organisatie voor te bereiden naar de decentralisatie wordt er een viertal stappen uitgevoerd. Wanneer het kwaliteitssysteem goed is ingericht en op de juiste wijze wordt gebruikt, leidt dit tot minder klachten, betere informatievoorziening, efficiënter werken en een hogere klanttevredenheid. Wat vervolgens leidt tot een hogere omzet (hoger resultaat).

Heb je een vraag voor ons of voor Renate? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This