Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | Alumnus Alexander Heijkamp MBA

Alumnus Alexander Heijkamp MBA
“Nu is Rabobank zowel een bank als een opleider. Hoe cool is dat?”
Alexander Heijkamp MBA

Branche: Finance

  • Titel dissertation: “De veranderende rol van de Rabobank: van traditioneel financier naar learning partner”​​
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Sectormanager Automotive Retail bij Rabobank
  • Huidige functie en organisatie: CSR Director bij Athlon
  • Viva Voce: 10/06/2015

 

Alexander Heijkamp gaf de Rabobank een extra rol: het opleiden van ondernemers

Alexander Heijkamp – destijds sectormanager bij de Rabobank – is in 2015 Cum Laude afgestudeerd voor zijn MBA-opleiding met zijn dissertation ‘De veranderende rol van de Rabobank: van traditioneel financier naar learning partner’. Hiermee heeft hij naar eigen zeggen de wereld iets mooier gemaakt. De key om dit te bereiken? Buikpijn hebben van het probleem dat je wilt aanpakken. Je moet jezelf volgens Alexander dwingen om te vertragen, zodat je kunt versnellen bij het vinden en implementeren van de juiste oplossing.

Wat was voor jou de aanleiding om een MBA-opleiding te doen?

“Ik had de behoefte om mezelf te ontwikkelen en wilde graag een meer academische opleiding volgen. Ik geloof er namelijk in dat je de rest van je leven kunt blijven doen wat je leuk vindt als je jezelf opleidt voor onderwerpen die je leuk vindt. Verder paste deze MBA-opleiding het beste bij me vanwege de praktijkgerichte aanpak van de opleiding. Actuele problemen worden aangepakt met actuele oplossingen.

Welk urgent complex probleem heb jij met je dissertation opgepakt?

“Toen ik met mijn onderzoek startte, had de maatschappij naar mijn mening een verkeerd beeld van banken. Op bijna elke verjaardag moest ik me als het ware verdedigen dat ik bij een bank werkte, terwijl ik zag dat we hele gave dingen deden voor de maatschappij. Dus wat kon ik nu doen om Rabobank de allermooiste bank te maken en mensen ervan te overtuigen dat bankieren bij Rabobank de juiste keuze is? Ik heb me hiervoor specifiek gericht op ondernemers. De bank heeft met de implementatie van mijn dissertation een extra rol als learning partner gekregen. Rabobank maakt de ondernemer beter door kennis en kennissen te delen. Nu is Rabobank zowel een bank als een opleider. Hoe cool is dat?

Hoe heb je mensen in je organisatie meegekregen voor dit onderzoek?

“Ik stapte binnen bij de directie bij Rabobank Nederland en zei: “Geef me een half jaar de tijd en dan staat de Rabo Ondernemersacademie. Als me dat in dat half jaar niet lukt, ontsla me dan maar. Ik zie dan af van al mijn rechten.” Dit bevestigde voor hen dat ik echt in het idee geloofde. “Stoer! Ga maar doen dan”, was de reactie. Tijdens mijn onderzoek heb ik met zestig ondernemers Action Learning sessies gehouden voor de co-creatie van de oplossing. Samen waren we ervan overtuigd dat dit idee van learning partner niet in de la zou verdwijnen. Door Action Learning leerde ik te vertragen om juist daarna in de oplossingsfase te kunnen versnellen. Je moet blijven onderzoeken wat de vraag achter een vraag is, daarna de vraag erachter en zo door. Als je het echte probleem weet te definiëren kun je vaak vrij eenvoudig de specifieke oplossing vinden. Door het vinden en implementeren van de juiste oplossing kun je juist weer versnellen.”

Wat heeft het schrijven van je dissertation betekend voor je persoonlijke ontwikkeling?

“Door de MBA-opleiding heb ik meer rust in me, meer zelfkennis en heb ik andere meningen leren accepteren en waarderen. Daarnaast maak ik keuzes bewuster. Ik wil bezig zijn met dingen die ik ontzettend gaaf vind en sociale impact creëren, zoals dingen opzetten en groot maken. Daar krijg ik energie van.”

Dissertation | ‘De veranderende rol van de Rabobank: van traditioneel financier naar learning partner’

Probleem

Ondernemers hebben behoefte aan partijen die waarde toevoegen door op de juiste momenten specialistische hulp te bieden. De Rabobank kan hierbij relevante toegevoegde waarde bieden door een rol van learning partner toe te voegen aan de traditionele rol van financiële dienstverlener.

Het doel van dit onderzoek is een nieuw samenwerkingsmodel te ontwikkelen, die een bijdrage levert aan de herpositionering van de Rabobank als betrouwbare en duurzame partner voor het bedrijfsleven in Nederland. De Rabobank wordt hierdoor weer een bank om trots op te zijn en een bank die meer indruk achterlaat bij zakelijke klanten.

Actie

Er is primair en secundair onderzoek uitgevoerd om erachter te komen hoe de Rabobank relevante toegevoegde waarde kan bieden aan ondernemers en tegelijkertijd een unieke en onderscheidende positie kan innemen in het homogene banklandschap.

Oplossing

Vanuit het onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat de Rabobank het best een regisserende rol kan aannemen bij het delen van nieuwe kennis en netwerk. De oprichting van de Rabo Ondernemers Academie ondersteunt de gewenste regierol van de Rabobank. Via dit kennisplatform krijgen ondernemers toegang tot specifieke kennis op de voor hen belangrijke momenten. De Rabo Ondernemers Academie werkt als proactieve regisseur die het leer- en ontwikkelproces coördineert en de kwaliteit van het aanbod aan klanten op dit gebied bewaakt. De uitvoering wordt uitbesteed aan geselecteerde kennispartners, onder regie van de Rabo Ondernemers Academie. Daarnaast werkt de academie als een ‘match-maker’ via een alumninetwerk. Doordat de Rabobank medewerkers een belangrijke Action Learning rol krijgen, is voor hen regisserend leiderschap vereist.

Deze nieuwe manier van samenwerken betekent daarom niet alleen veel voor de klanten van de Rabobank, maar zeker ook voor de medewerkers van de bank zelf.
Door Rabobank medewerkers meer te betrekken bij de ontwikkeling van de ondernemers ontstaat meer inzicht in elkaar en wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van het onderlinge vertrouwen.

Heb je een vraag voor ons of voor Alexander​? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This