Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | alumnus Bastiaan Zeeman MBA

Bastiaan-Zeeman-MBA

Op naar de toekomst​

Bastiaan Zeeman MBA

Branche: Consultancy, Industrie (Civiele techniek)

  • Titel dissertation: “Gratis specialisten van Het Projectbedrijf geven de klant succesvolle projecten en teamontwikkeling”​
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Directeur bij Het Projectbedrijf
  • Huidige functie en organisatie: Directeur bij Het Projectbedrijf
  • Viva Voce: 20/11/2019

Dissertation | ‘Gratis specialisten van Het Projectbedrijf geven de klant succesvolle projecten en teamontwikkeling’

Op naar de toekomst​

Bastiaan Zeeman – Directeur van Het Projectbedrijf – onderzocht met zijn MBA dissertation hoe zijn bedrijf voldoende waarde kan toevoegen voor de klant. De ratio leads naar opdrachten was namelijk te laag, met een negatief toekomstperspectief als gevolg. In 2019 rondde Bastiaan zijn MBA-opleiding af en presenteerde hij zijn waardepropositie onder de ogen van zijn trotse vrouw en kinderen.

Probleem

Het hoofdprobleem voor Het Projectbedrijf is als volgt samen te vatten: ons bedrijf is onvoldoende toekomstbestendig. Dit blijkt uit een analyse van onze conversie van leads naar opdrachten, die voor ons hoger moet zijn dan 20 procent. Deze analyse laat een negatieve tendens zien waardoor de groei van de onderneming achter blijft bij onze ambitie.

Probleemstelling: het is een probleem dat Het Projectbedrijf onvoldoende waarde toevoegt, hierdoor zijn er te weinig klanten. De norm is dat we veel waarde toevoegen voor de klant. Als we hier niet in slagen, komt het voortbestaan van ons bedrijf in gevaar.

Actie

Uit sessies en interviews blijkt dat de oorzaak te vinden is in de aantrekkelijkheid richting onze klanten. Onze waardepropositie biedt niet voldoende meerwaarde voor onze klanten. In het kader van dit onderzoek is de klant te omschrijven als: gemeentelijke team- of afdelingsmanager van teams die zich bezig houden met het voorbereiden en uitvoeren van civieltechnische projecten.

Het onderzoek is beschreven op een tweetal onderzoeksgebieden, te weten de klantbehoefte en de waardepropositie.

Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt dat de klanten van Het Projectbedrijf de volgende behoeften heeft:

  • Klanttaken: het implementeren van klimaatadaptatie, energietransitie, duurzaamheid en smart cities in civieltechnische projecten; het ontwikkelen van de competenties van teamleden en binnen teams in de gebieden zoals hiervoor genoemd; het oplossen van knelpunten binnen teams.
  • Klantvoordelen: het optimaal uitvoeren van civieltechnische projecten (door het implementeren van klimaatadaptatie, energietransitie, duurzaamheid en smart cities); het laten toenemen van het werkplezier van de klant en van zijn teams; het krijgen van passende diensten van bureaus.
  • Klantpijnpunten: frustraties over de dienstverlener (geen passende diensten); tekort aan gekwalificeerd personeel.

De geformuleerde waardepropositie moet worden gezien als een ‘minimal viable product’ (MVP) met genoeg kenmerken om waarde toe te voegen voor de klant en dient als startpunt om verder te ontwikkelen.

Oplossing

De waardepropositie luidt:
Wij laten jouw team civieltechnische projecten optimaal uitvoeren. Het Projectbedrijf heeft adviseurs met elk hun specialisatie op gebieden, zoals teamontwikkeling, duurzaamheid, energietransitie, klimaatadaptie en smart cities. Deze adviseurs zetten zich door ons unieke spaarsysteem, kosteloos in en helpen teams projecten optimaal uit te voeren. De adviseurs dragen hun kennis over aan het team, geven clinics en/of voeren specialistische adviesopdrachten uit.

Heb je een vraag voor ons of voor Bastiaan? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This