Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | alumnus Chris Hartenberg MBA

Alumnus-Chris-Hartenberg-MBA

COMAP Nederland op de kaart zetten

Chris Hartenberg MBA

Branche: Bouw, industrie

  • Titel dissertation: “De supplier journey van COMAP Nederland​”​
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Commercieel Directeur bij COMAP Nederland​
  • Huidige functie en organisatie: Country Manager bij Vasco Group NV​
  • Viva Voce: 27/08/2019

Dissertation | ‘De supplier journey van COMAP Nederland’

COMAP Nederland (NL) op de kaart zetten met de MBA-opleiding

COMAP Nederland (NL) op de kaart zetten met de MBA-opleiding tijdens de dissertation fase, dat is waar Chris Hartenberg voor ging. Met zijn dissertation kwam hij tot een voorstel, wat hem en daarmee COMAP NL een stapje dichterbij dit doel bracht. In 2019 studeerde Chris daarmee netjes af. Zichzelf heeft hij met deze prestatie in ieder geval op de kaart gezet.

Probleem

COMAP – onderdeel van COMAP GROUP (te Lyon) en gelieerd aan Aalberts Industries NV (in NL) – is producent van kunststofleidingsystemen en fittingen, radiatorappendages, vloerverwarmingssystemen, sanitair kranen en waterbehandelingsapparatuur. De klanten van COMAP zijn waterzijdige installatiebedrijven en loodgieters. De producten worden door de groothandel aan de klanten geleverd.

In 2013 is er beslist om de activiteiten van COMAP op de Nederlandse markt onder te brengen bij VSH, tevens een dochter van Aalberts Industries. Vervolgens is er besloten om de activiteiten per 1 januari 2018 weer te verzelfstandigen. Vanaf die datum bestaat er voor het eerst in de geschiedenis een Nederlandse vestiging die in de opstart geholpen wordt door de Belgische organisatie. Er wordt een budget opgesteld met daarin ruimte voor drie Area Managers. Dat is niet ruim.

COMAP NL heeft inmiddels (anno 2019) met hooguit vijf procent van de Nederlandse klanten direct contact. Dit leidt tot de volgende probleemstelling: het is een probleem voor COMAP NL dat er niet voldoende omzet uit de markt verkregen wordt, omdat er met slechts vijf procent van de installateurs structureel contact onderhouden wordt.

Actie

Deze probleemstelling en het gestelde budget leidt tot de volgende onderzoeksvraag: Hoe alloceer ik mijn middelen over de klantenpiramide om maximaal rendement te realiseren?

Indien COMAP wel de marktpotentie benut, zou COMAP door het strategisch verbeteren van de positie continuïteit borgen, aangezien zowel de omzet, als de marge, als de aantrekkelijkheid voor de groothandel wordt verbeterd.

Oplossing

Onderzoek heeft geleid tot een onderbouwd voorstel naar hoe COMAP NL zou moeten werken en met hoeveel medewerkers. Dit moet COMAP NL in staat stellen om de positie interessanter te maken voor zowel de Shareholder als de Stakeholders.

Heb je een vraag voor ons of voor Chris? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This