Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | Alumnus Olaf Hildersom MBA

Alumnus-Olaf-Hildersom-MBA

“Ik dacht altijd dat ik alles moest weten, maar de opleiding heeft me het inzicht gegeven dat er niet één antwoord is.”

Olaf Hildersom MBA

Branche: Industrie

  • Titel dissertation: ‘Aftersales als versterking’
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Senior Projectmanager B2B
  • Huidige functie en organisatie: Manager Sales Support bij Pon Automotive
  • Viva Voce: 17/06/2019​

Focus op krachten

Dealers wapenen met een aftersales toolbox in de strijd tegen elektrificatie in de Automotive branche. Dat was het plan van Olaf Hildersom – destijds werkzaam als Senior Projectmanager B2B – toen hij zijn disseration presenteerde aan Business School Nederland (BSN) en zijn werkgever. De coronacrisis gooide roet in het eten, maar dat neemt niet weg dat Olaf zijn dissertation met een strik eromheen heeft afgeleverd. En de MBA-opleiding heeft volgens Olaf wel bijgedragen aan het feit dat hij nog steeds deel is van het mooie bedrijf Pon Automotive.

Wat was voor jou de aanleiding om een MBA-opleiding te doen?

“Ik wilde echt weer groeien, mezelf verrijken met nieuwe kennis. Niet zozeer omdat ik verticale carrière wilde maken, maar wel om arbeidsfit te blijven; dat ik aantrekkelijk blijf voor werkgevers. Zo heb ik zelf wat te kiezen, ook wanneer het wat minder met de economie gaat. Verder heb ik een brede interesse, ik ben altijd een generalist geweest, dus daar past een MBA-opleiding goed bij.”

Hoe heb je mensen in je organisatie meegekregen voor dit onderzoek?

“Dat is natuurlijk gegaan, omdat er al veel aandacht voor dit onderzoek was op onze afdeling. We wilden daarvoor een projectgroep oprichten. Daardoor kon ik in de flow mee. Samen met een collega heb ik dit opgepakt. Om mensen mee te krijgen is het dus belangrijk dat het een actueel en urgent onderwerp voor je organisatie is. Om extra draagvlak te creëren gaf ik regelmatig updates aan onze medewerkers en managers over de situatie, de aanpak en het tussentijdse resultaat. Naast dat, heb je ook informatie nodig uit de organisatie om precies te horen wat de aanleiding is en wat de urgentie is. Door informatie uit te vragen aan collega’s betrek je ze ook.”

Wat heeft het schrijven van je MBA-opleiding en je dissertation betekend voor je persoonlijke ontwikkeling?

“Niet alleen door mijn dissertation maar ook door de gehele MBA-opleiding kan ik nu veel meer overview creëren. Ik zat snel op de inhoud. De MBA-opleiding heeft me geholpen om beter uit te zoomen en te zoeken naar die échte vraag. Ik was voorheen meer mening vormend en niet zo nieuwsgierig, maar ik stel nu veel meer vragen. En ik ben softer in mijn oordeel. Daarnaast dacht ik altijd dat ik alles moest weten, maar de opleiding heeft me het inzicht gegeven dat er niet één antwoord is. Hoe slim je ook bent, er zijn altijd meerdere antwoorden mogelijk en er is niet één waarheid. Ook in de literatuur zie je dat onderzoekers elkaar tegenspreken of het niet eens met elkaar zijn.”

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens het dissertationproject?

“Het allerbelangrijkste is dat ik mezelf nog beter heb leren kennen. Want als je vastloopt in je dissertation, loop je vast in jezelf. En dan vinden wat dat is, dat is moeilijk, maar daar leer je wel het meeste van. Wat ik daarin geleerd heb, is hulp vragen. Je hoeft het niet alleen te doen, gebruik je omgeving.”

Dissertation | ‘Aftersales als versterking’

Probleem

Als gevolg van elektrificatie en digitalisering van mobiliteit loopt de komende jaren de aftersalesomzet voor een dealerbedrijf met ruim 40 procent terug. Wil het dealerbedrijf in de toekomst kunnen overleven, dan moeten er nieuwe producten of diensten aan het businessmodel worden toegevoegd.

Actie

Dit onderzoek focust zich op de kansen in de B2B-markt voor de autodealer. Vooronderzoek toont een aftersalespotentie van enkele miljoenen euro’s aan, door de opkomstindex te laten stijgen.

Voor dit onderzoek is een literatuur- en documentenonderzoek uitgevoerd. Voor het veldonderzoek zijn interviews met de stakeholders uitgevoerd. Op basis van een SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen) is de interne en externe analyse uitgevoerd. Met de morfologische kaart zijn oplossingsalternatieven geconstrueerd en gewogen op basis van scores per criteria.

Oplossing

Om in te spelen op de veranderingen in de automobielindustrie is een transitie van een product- naar servicegeoriënteerd bedrijf nodig. Deze transitie is niet eenvoudig en gaat gepaard met weerstand vanuit de organisatie. Om voor de klant relevant te blijven, moet klantwaarde op basis van serviceconcepten worden gecreëerd. Serviceconcepten met betrekking tot autobanden, glas, servicebeloften, het afsluiten van een servicelevel agreement, dealerlease, connected auto, service op locatie, de klantenpas en data leveren klantwaarde.

Aan de hand van één programma voor de zakelijke markt kan de autodealer op basis van serviceconcepten de binding met de klant versterken. Voor de transitie van een product- naar een servicegeoriënteerde organisatie in de (klein)zakelijke markt is een implementatieplan ontwikkeld.

Lees meer over een eerder verschenen artikel van Alumnus Olaf Hildersom MBA

“Door de docenten ben ik echt anders naar de wereld gaan kijken”

Heb je een vraag voor ons of voor Olaf? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This