Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | Alumnus Tobi Susan MBA

Alumnus Tobi Susan MBA

“Ik ben kritischer, maar niet in de negatieve zin. Vooral uit interesse.”

Tobi Susan MBA

Branche: Industrie

  • Titel dissertation: ‘Wanneer groeien pijn gaat doen’
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Commercieel Manager
  • Huidige functie en organisatie: Commercial & Operational Director
  • Viva Voce:114/03/2019

Een MBA-opleiding als medicijn voor groeipijn

Tobi Susan schreef zijn dissertation voor familiebedrijf ELSTO Drives & Controls en studeerde hiermee in 2019 af. In eerste instantie zag de Commercieel Manager de MBA-opleiding als een enorme muur, waar hij moeilijk overeen kon klimmen. Uiteindelijk lukte het Tobi om aan de andere kant van de muur te komen en de groeipijn binnen zijn onderneming te bestrijden.

Wat was voor jou de aanleiding om een MBA-opleiding te doen?

“Ik wilde bredere kennis opdoen over de verschillende vakgebieden van bedrijfskunde, want ik was erg gefocust op commercie en techniek. Ik wilde een helikopterview krijgen op mijn organisatie. De inspiratie voor een MBA-opleiding kwam van een vriend die ongeveer tien jaar geleden zijn MBA-opleiding deed bij Business School Nederland (BSN). Ik was op een gegeven moment, met het bedrijf waar ik toen werkte, ook het adres voor zijn internationale opdracht. Samen met zijn set ging ik naar het buitenland. Ik was als het ware hun gids. Ik heb zijn Viva Voce ook meegemaakt. Zijn avontuur maakte iets bij me los en ik dacht altijd: dit wil ik ook nog een keer doen. Zo is het ontstaan.”

Welk urgent complex probleem heb jij met je dissertation opgepakt?

“Ik zit in een familiebedrijf en de dynamiek binnen een familiebedrijf is vaak heel bijzonder. Bij dit familiebedrijf in ieder geval wel. Ik merkte dat de oude garde graag wilde vasthouden aan hetgeen wat was opgebouwd en daarmee niet zag hoe er stappen gemaakt moesten worden om verder te groeien. Dit zorgde voor groeipijn in verschillende fasen. Dingen gebeurden nog zoals bij een klein bedrijf. We waren echt aan het groeien en dreigden marktaandeel te verliezen als die groeipijn niet werd aangepakt. Zeker met het oog op dat de rest van de wereld wél groeit.”

Hoe heb je mensen in je organisatie meegekregen voor dit onderzoek?

“Heel kort: praten! Bij iedereen heb ik dit weer een beetje anders aangepakt en goed geprobeerd het belang voor henzelf aan te geven. Waarom het echt moest gebeuren. Met de eigenaar zelf heb ik uiteraard ook gesproken en zijn steun gevraagd voor dit onderzoek. Dit hielp wel om de rest van de organisatie ook mee te krijgen, omdat van boven naar onder werd doorgegeven: dit vinden wij als organisatie belangrijk. Medewerkers waren vanaf het begin ook wel nieuwsgierig en hadden een open houding.”

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens het dissertationproject?

“Dat je de problemen waarmee je zit, moet benoemen. Het is niet erg om te vragen als je iets niet weet. Kijk samen met je set naar je probleem, zodat je verder geholpen wordt. Ik kijk met een ontzettend positief gevoel terug op de samenwerking met de set. Dat we het samen hebben gedaan en dat het zo kon was super. Wat betreft mijn probleemstelling heb ik geleerd dat je iets moet doen met de groeipijn van je onderneming, anders blijf je hangen in het probleem. Dan krijg je wat je kreeg; je gaat niet naar de volgende stap. Vermijd, zoals Rutte zou zeggen, het navigeren in de mist.”

Dissertation | ‘Wanneer groeien pijn gaat doen’

Probleem

Elsto Drives & Controls is al vele jaren een gezond en groeiend bedrijf welke actief is op de Nederlandse markt van elektrisch- hydraulisch- mechanische aandrijfsystemen. Het bedrijf neemt hiermee een prominente plaats in. Als het groeien, spreekwoordelijk, pijn begint te doen, is het een aanwijzing dat de operationele cijfers van het bedrijf niet langer in overeenstemming zijn met de infrastructuur die deze ontwikkeling ondersteunt. Om de groei bij te houden en achteruitgang te voorkomen, moet actie worden ondernomen.

Actie

Bij groeipijnen is er meer aan de hand dan alleen niet soepel lopende processen. Er is verdeeldheid op de werkvloer en werknemers hebben moeite om een duidelijk beeld te krijgen welke de richting het bedrijf op gaat. Welke interne factoren beïnvloeden verdere groei? Welke onderliggende elementen spelen een rol en wat kan eraan gedaan worden. Hoe kan de groeistrategie gehandhaafd blijven of zelfs worden overtroffen? Er is breed onderzoek gedaan naar groei en groeiresultaten binnen (familie)bedrijven. Wat stagneert de groei en hoe je kun je dit herkennen?

Oplossing

Elsto profiteert ervan als de strategische missie, de kernstrategie en gerelateerde doelen duidelijk worden. En als de leiding deze omarmt en duidelijk en passend communiceert. Elsto moet zich transformeren tot een modern, professioneel en resultaatgericht bedrijf.

Plan ‘Elsto2020′ maakt verdere groei mogelijk en vermindert groeipijnen aanzienlijk. Verwacht wordt dat de verandering in de bedrijfscultuur ongeveer één tot twee jaar duren voordat deze permanent wordt overgenomen en verankerd is in de organisatie.
In het geval van een goede uitvoering leidt dit naar verwachting tot een groei die (veel) groter is dan de voorziene marktgroei.

Heb je een vraag voor ons of voor Tobi? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This