Selecteer een pagina

Afstudeerprojecten van onze alumni

Dissertation story | alumnus Ian Geschiere MBA

Ian Geschiere

Let’s go vegan

Ian Geschiere MBA

Branche: Consultancy

  • Titel dissertation: ‘Basic by Nature: Van ongestructureerd pionieren naar een gerichte marktbenadering’
  • Functie en organisatie tijdens dissertation: Interim Manager bij IDG-Interim B.V.​
  • Huidige functie en organisatie: Interim Manager bij IDG-Interim B.V.​
  • Viva Voce: 30/08/2017

Dissertation | ‘Basic by Nature: Van ongestructureerd pionieren naar een gerichte marktbenadering’

Let’s go vegan

Basic by Nature stelt in haar visie dat zij het merk Nonique op de kaart wil zetten in Nederland, als betaalbare natuurlijke en veganistische cosmetica. Deze kenmerken worden steeds belangrijker voor de klant. Maar wie is die klant precies? Deze vraag was een belangrijk begin voor het dissertationonderzoek van Ian Geschiere. Uiteindelijk heeft hij in 2017 zijn MBA-opleiding bekroond met een diploma.

Probleem

Het is een probleem dat Basic by Nature onvoldoende omzet genereert. Doordat Basic by Nature een ongestructureerde marktbenadering hanteert, waarmee het onvoldoende duidelijk heeft hoe zij op welke doelgroepen moet focussen, welke klantbehoeften er zijn binnen deze doelgroepen en welke concurrerende waardeproposities zij daarvoor kan aanbieden, realiseert zij onvoldoende omzetgroei.

Actie

Het onderzoeksontwerp richt zich op het in kaart brengen van de voor Basic by Nature relevante klantendoelgroepen, de bijbehorende klantbehoeften, mogelijke klantrelaties, kanalen en concurrerende waardeproposities, als onderdeel van het business model dat Basic by Nature moet gaan hanteren.

De klantsegmentatie heeft geleid tot het vaststellen van een drietal doelgroep segmenten. De doelgroep klant is overwegend vrouwelijk en in de (jong) volwassen leeftijdsfase. Er is een klantprofiel vastgesteld dat gekenmerkt wordt door: producteigenschappen, milieu en diervriendelijke principes en juiste en volledige productinformatie en dit alles binnen een redelijke prijsstelling. Aansluitend hierop zijn vier kern waardeproposities gedefinieerd: dierwelzijn en milieu, producteigenschappen, prijsstelling en verkrijgbaarheid.

De klantrelatie en het verkoopkanaal vormen een belangrijke verbinding tussen de waardepropositie en de klant. Het gebruik van social media gaat hierin een steeds grotere rol spelen. Binnen het verkoopkanaal blijkt de drogisterij nog altijd een belangrijke schakel te zijn.

Oplossing

Naar aanleiding van de evaluatie van zes door de projectgroep gedefinieerde oplossingsalternatieven kan geconcludeerd worden dat de meest geschikte oplossing gerealiseerd kan worden door te starten met de marktbenadering van de veganistische niche doelgroep.

Heb je een vraag voor ons of voor Ian? Stel je vraag hieronder. Wij helpen je graag verder!

Share This