Selecteer een pagina

Matthieu Zevenbergen schreef zijn hele leven nog nooit een sollicitatiebrief. “Voor elke baan die ik gehad heb, ben ik gevraagd. Op een gegeven moment liep ik door mijn gebrek aan kennis tegen een plafond aan.”

BSN Alumnus Matthieu Zevenbergen MBAMatthieu Zevenbergen (45), getrouwd en vader van twee kinderen (13 en 18) rondde in november 2015 zijn MBA bij Business School Nederland af. De eerste vraag die hem tijdens zijn intakegesprek gesteld werd, was wat hij precies met de MBA wilde bereiken. Matthieu: “Ik vond het een hele goede vraag, maar moest eerlijk bekennen dat ik er niet echt een goed antwoord op had. Ik had er gewoon niet zo diep over nagedacht.”

Waarom zat hij er dan? “De belangrijkste reden om de MBA te doen was puur voor mezelf, om kennis op te doen. Ik zat al 25 jaar in de telecommunicatie, waar ik eigenlijk na mijn school en militaire dienst ingerold was. Al die tijd heb ik nooit ergens bewust voor gekozen; ik ben steeds voor banen gevraagd. Ik heb zelfs nog nooit een sollicitatiebrief geschreven, best bijzonder. Het nadeel daarvan is dat ik nooit bewust een carrièrepad voor mezelf uitgestippeld heb, en daardoor ook nooit bewust heb gekozen voor een bepaalde opleiding of scholing. Dat maakte dat ik in 2013 bij BSN aanklopte.”

Waarom koos je specifiek voor de Action Learning MBA?
“De Action Learning aanpak van de MBA van BSN onderscheidt hem van andere MBA’s. ‘Gewone’ MBA’s zijn in mijn optiek veel minder waard: leuk hoor, dat papiertje, maar met jou hebben nog honderdduizend andere mensen precies datzelfde papiertje. Bedrijven kijken anno nu naar je track record – ‘wie ben je en wat kun je voor ons betekenen?’ – in plaats van naar papieren, waar men vroeger meer op gericht was.”

Dus er zat wel degelijk een plan achter je MBA?
“In zekere zin natuurlijk wel. Zoals gezegd was kennisverrijking m’n eerste doelstelling, maar ik wilde mezelf ook graag zichtbaar maken in andere – hogere – lagen van de organisatie. Ook wilde ik voorkomen dat ik vast zou blijven zitten in de rol en marktsegment waar ik al zo lang in zit en mensen laten zien wat ik nog meer kan. Ik ben bij de start van mijn carrière in dit bedrijf echt onderaan begonnen, en opgeklommen naar de positie waar ik nu zit: de derde laag onder het leadership team. Uiteraard is de keuze voor een MBA ook een politiek-strategische.”

Wat heeft die keuze je gebracht?
“Veel leermomenten. Maar ook: een nieuwe baan. Sinds 1 januari van dit jaar ben ik verantwoordelijk voor alle datacenter-activiteiten van onze zes grootste carriers in Europa. Een mooie baan waarbij ik veel reis – de afgelopen drie maanden heb ik zo’n 24 vluchten gemaakt – en me in een geheel nieuwe omgeving bevind. Een andere business unit betekent in dit geval een geheel andere wereld.”

Hoe dan?
“In de unit waarin ik nu werkzaam ben kijken mensen op een andere manier naar de wereld; ze denken en doen anders dan ik voorheen kende. Ik ben van nature best een kameleon, pas me makkelijk aan een nieuwe omgeving aan. Ik ben enorm blij met deze stap, het geeft me veel energie.”

Wat is de absolute ‘winst’ geweest van je MBA?
“Naast de nieuwe positie heeft de MBA vooral veel deuren voor me geopend. Ik heb bewust het senior leadership en de hele board van CommScope – we hebben meer dan 25,000 mensen in dienst, verspreid over meer dan 140 landen – nauw betrokken bij mijn dissertation-onderzoek, dat zich richtte op de vraag hoe we wereldwijd talent konden aantrekken. Daardoor kreeg ik niet alleen waardevolle input, maar werd ook meteen duidelijk wat ik voor het bedrijf kon betekenen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in deze nieuwe baan.”

Gefeliciteerd! En nog andere ‘winstpunten’?
“Ja. Ik ben als persoon anders naar de wereld gaan kijken. Ik praat graag – ik zit natuurlijk niet voor niets in de sales (lachend). Maar het nadeel van mensen die graag praten, is dat ze niet luisteren. Daardoor hoor je zelden wat de echte behoefte van je klant is, en ben je niet in staat daar goed op te anticiperen. Daar kom je in deze nieuwe wereld en met deze nieuwe generatie om je heen niet meer mee weg. Je bent gedwongen jezelf anders op te stellen en gezamenlijk op zoek te gaan naar een oplossing voor een probleem. Leren luisteren en de juiste vragen stellen is daarin essentieel. Dat heb ik tijdens de MBA heel goed beseft en daarin heb ik persoonlijk de grootste groei doorgemaakt.”

Met als netto resultaat…
“Dat ik tegenwoordig in één afspraak kan bereiken waar ik vroeger drie afspraken voor nodig had!”
In de laatste fase van je MBA heb je ook de Action Learning Foundation Course gevolgd. Waarom?
“Tijdens de ALPen en mijn dissertation had ik Action Learning toegepast en zag ik de enorme meerwaarde ervan. Tegelijkertijd startte binnen ons bedrijf enkele programma’s voor young executives, tevens gebaseerd op de Action Learning methodiek. Vanuit de board krijgen groepen van ongeveer 20 young executives op wereldwijd niveau een zakelijk probleem voorgeschoteld, waarvoor ze een oplossing dienen te vinden. Ik zag de duidelijke verbinding met Action Learning en wilde daarin graag een nieuwe mogelijkheid creëren.”

Namelijk…
“Ik heb voorgesteld dit ook op een meer regionaal niveau te doen, uitgaande van hetzelfde concept: je bekijkt in teams hoe je in Action Learning-verband tot nieuwe, innovatieve oplossingen voor bestaande problemen kunt komen. Dit wordt verdeeld op basis van de klant: een team van mensen buigt zich over een praktisch probleem of dilemma waar die klant mee geconfonteerd wordt. Het team dient binnen bepaalde tijd met een aanbeveling voor een oplossing te komen, die wij naar de klant kunnen terugkoppelen. Ik wil uiteindelijk de persoon zijn die deze teams gaat begeleiden.”

Hoe wordt er binnen de organisatie op je plannen gereageerd?
“Verschillend. Er is een groep die het geweldig vindt, die mijn voortrekkersrol toejuicht en het fantastisch vindt dat – geheel volgens de overtuiging van Action Learning – eenieders mening waardevol is en gehoord dient te worden. Dat zijn dan wel vooral de mensen die met elkaar op hetzelfde niveau werken. Andere mensen – de iets meer hiërarchisch-georiënteerde top-down medewerkers – zijn niet altijd even enthousiast. Dat is de nieuwe tijd en bijbehorende generatie: het top-downsysteem staat nou eenmaal onder druk.”

 

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This