Selecteer een pagina

De 7 woorden van Action Learning:

THINK  |  ASK  |  DESIGN  |  ACT  |  LEARN TOGETHER  | GROW  |  IMPACT

Als manager ben je verantwoordelijk voor het maken van keuzes en het implementeren daarvan. Bijvoorbeeld om verbeteringen door te voeren. Je kunt dit pas leren door het te doen, actiegericht leren. De Action Learning methode helpt daarbij. Pas dan kun je écht ervaren hoe interessant en lastig het is om draagvlak te creëren, mensen te motiveren en veranderingen goed te borgen. Ibtisam Daoudi, docent Juridische Aspecten van Management van de Leergang Management en Leiderschap, vertelt hoe zij haar lessen actiegericht insteekt.

Video link naar The Act in Action Learning

Hoe geeft Ibtisam Daoudi vorm aan actiegericht leren?

“Ik geloof in een praktische insteek van de lessen, zodat je er het meeste van leert en morgen kunt toepassen.”

Action Learning actiegericht leren Ibtisam Daoudi BSN MBAHoe zorg jij voor praktisch en actiegericht leren in jouw lessen?
“Ik begin met de vraag waar studenten in hun praktijksituatie tegenaan lopen op juridisch vlak. De vraagstukken inventariseer ik en dan gaan we in groepjes aan de slag met ieder een eigen Action Learning vraagstuk. Ze bespreken samen hoe het juridisch het beste kan worden aangepakt. Ik waak voor de tijd om ervoor te zorgen dat elk vraagstuk aan bod komt. Sommige vraagstukken kunnen we ook bundelen, omdat ze op elkaar lijken. De groepjes komen weer plenair terug en dan bediscussiëren we alle vraagstukken samen.”

Hoe belangrijk is actiegericht leren?
“Ik geloof in een praktische insteek van de lessen, zodat je er het meeste van leert en morgen kunt toepassen. Dat is hetgeen dat motiveert. Het staat niet alleen in de boeken. Het gaat om je eigen organisatie waarin jij een rol kan spelen, dan is het geen ‘ver van je bed’ show meer. Het staat dicht bij je, dan raakt het je écht. Doordat je het echt kunt grijpen, kun je er ook daadwerkelijk iets mee doen in de praktijk. Ik denk dat dit heel erg fijn is. Dat je wegloopt uit de les en denkt: hier ga ik morgen mee aan de slag.”

Waar lopen studenten in de praktijk tegenaan?
“Toen de coronapandemie zijn intreden deed, kwamen er veel arbeidsrechtelijke vragen.
Bijvoorbeeld: kan ik mijn werknemers verplichten om thuis te blijven? En kan ik dan vragen of zij hiervoor vakantiedagen inleveren? Het waren ook hele praktische vragen. Een situatie: Als medewerkers op vakantie gaan in een oranje gebied, terugkomen en een week in quarantaine moeten. Voor wiens rekening komt dat dan? Is dat voor de werknemer of voor de werkgever? Maar er zijn ook juridische aspecten voor reorganisatie. Op het moment dat je een reorganisatie hebt, dan moet je ook weten welke juridische consequenties dat met zich meebrengt. Op het moment dat je daar geen weet van hebt als manager, dan kun je besluiten nemen waarvan je de juridische impact niet kent. Dat is hetgeen waar de studenten in de les eigenlijk mee worstelden. Heel veel van die praktische Action Learning vraagstukken: hoe gaan we daar nu mee om? En wat moeten wij weten? En helemaal als je in een kleine organisatie zit waar je niet een heel HR apparaat hebt om dat te ondersteunen.”

“Op het moment dat je het praktisch maakt, studenten het taaie wetboek toepassen op hun vraagstuk en de organisatie verbeteren, zie je de lichtjes komen.”

Wanneer is de les voor jou gelukt?
“Wanneer voor mij die les gelukt is, is wanneer die studenten de deur uitlopen en denken: yes, hier kan ik mee aan de slag en ik heb nu voldoende handvatten om er daadwerkelijk iets mee te doen. Het mooiste van mijn vak is om te zien dat studenten echt iets voor de organisatie kunnen betekenen en een verandering teweeg brengen. Het is niet zo dat ze alle kennis meteen hoeven te hebben, maar dat ze al weten waar ze moeten zijn en dat ze ook de organisatie kunnen mobiliseren. Ik kreeg een fantastische opmerking terug van studenten: we beginnen liever vandaag dan morgen om dit te implementeren. Daar doe je het voor!”

Recht is best een taai vak, hoe kijken studenten daar tegenaan tijdens jouw les?
“Recht kan inderdaad best een taai vak zijn. Terwijl er juist veel ruimte voor interpretatie is hoe je de wet toepast voor een Action Learning vraagstuk binnen je organisatie, zodat het beter is voor de organisatie en werknemers. Het is goed om daarop te anticiperen, zodat je niet achteraf met dingen wordt geconfronteerd waarop je niet bedacht bent geweest. Op het moment dat je het praktisch maakt, studenten het taaie wetboek toepassen op hun vraagstuk en de organisatie verbeteren, zie je de lichtjes komen. Het is ook erg leuk om tijdens de lessen te zien dat ze elkaar helpen; elkaar versterken. Het is mooi dat recht er is, je kunt er altijd op terugvallen, maar het mooiste is dat je in gesprek gaat met elkaar.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Heb je een vraag voor ons? Stel je vraag hieronder aan Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen. Wij helpen je graag verder!

Share This