Selecteer een pagina

De 7 woorden van Action Learning:

THINK  |  ASK DESIGN  |  ACT  |  LEARN TOGETHER  | GROW  |  IMPACT

Om het urgente en complexe probleem te verduidelijken, tot de grondoorzaak van het probleem te komen en oplossingen te identificeren, moet je goede open vragen stellen. Alleen dan kom je tot échte oplossingen en ben je geen symptomen aan het bestrijden. Maar hoe kom je tot die Great Question? Guus Goris, docent Action Learning, geeft antwoord op deze vraag.

Video link naar The Ask in Action Learning

Wat betekent het stellen van de Great Question bij Action Learning?

“De kunst van het vragen stellen is het vermogen te ontwikkelen om vaker dan gemiddeld een Great Question te stellen.”

Action Learning Great Question Guus Goris BSN MBAWaarom is het stellen van kwalitatieve vragen één van de belangrijkste competenties van een goed leider?
“Mijn leerdoelen “Toevallig ben ik een boek ‘Leading with Questions’ aan het lezen van de Amerikaanse professor Gregersen. Daarin staat: als ik geen vragen aan mezelf en een ander stel waardoor een inzicht verandert, verdoe ik mijn tijd. Het bevragen van jezelf en het bevragen van de ander is een heel wezenlijk element van leiderschap. De beste leiders zijn in staat door middel van vragen stellen nieuwe inzichten te ontwikkelen. Deze nieuwe inzichten zijn broodnodig om elke organisatie waar dan ook naar een hoger niveau te helpen en zijn essentieel voor het voortbestaan. Op het moment dat de organisatie zich geen vragen meer stelt – zowel niet voor het oplossen van complexe en urgente problemen als simpele problemen – dan komt deze mogelijk in existentiële overlevingsproblemen terecht.”

Wat is de kunst van het vragen stellen bij Action Learning?
“De kunst van het vragen stellen is om een verhaal bij de ander los te maken, een nieuw inzicht, een aha moment. Wil je tot innovaties komen, tot oplossingen die niet eerder zijn bedacht, dan heb je een nieuw inzicht nodig. Dat zit niet in je hoofd. Dat komt uit een andere bron. Een mooi voorbeeld is Presencing. Je gaat met elkaar de diepte in, er ontstaat een collectieve intelligentie. Aan de hand van doorbraakvragen, ofwel great questions, ofwel grounded questions, ontstaan nieuwe inzichten.”

Maar wat is dan een Great Question en welke magie ontstaat daarbij?
“…Dit is het voorbeeld. Een Great Question is dat degene aan wie de vraag gesteld wordt, gewoon even stil wordt. En in die stilte gebeurt er wat. Dan voel je zo’n magisch moment en dat weet je pas achteraf. Als je mij een vraag stelt en ik antwoord direct: maar dat is een goede vraag, dan is het een leuke vraag misschien, maar dan is het niet de Great Question. De kunst van het vragen stellen is het vermogen te ontwikkelen om vaker dan gemiddeld een Great Question te stellen. Als je dat in een gesprek één of twee keer kunt, dan ben je al een topper.”

Waar kun je tegenaan lopen bij het stellen van de juiste vragen?
“Waar je vooral tegen aanloopt als je een goede vraag wilt stellen, is dat je te hard werkt en teveel nadenkt. Er ontstaat dan een bedachte vraag en dat is vrijwel nooit de Great Question. Die komt vanzelf als je durft los te laten. Een Action Learning coachingssessie duurt meestal anderhalf uur tot twee uur. En in die tijd gaat het om één of twee vragen die een dieper inzicht creëren bij de groep. Je hebt alle andere vragen wel nodig om daar te komen. Op een gegeven moment stelt iemand een vraag waarbij je in eerste instantie denkt: is die wel relevant? Achteraf blijkt juist die vraag een verhelderend inzicht te geven bij de probleeminbrenger.”

Hoe borg je de kwaliteit van de vraag bij Action Learning?
“De kwaliteit van vragen stellen verbetert door het veel te doen. En door te stoppen met te hard werken. Als jij je uiterste best doet om mij hele slimme vragen te stellen, dan is het een leuk gesprek, maar komen er geen goede vragen. Als je meegaat in het gesprek en je openstelt voor hetgeen er binnenvalt dan krijg je een gesprek met diepgang waarin Great Questions gesteld worden.”

“Dus wil je iets nieuws ontwikkelen, een oplossing vinden voor een urgent en complex probleem of innovatie, dan heb je die domeinkennis nodig.”

Hoe stappen MBA-studenten naar buiten na jouw Action Learning training?
“Kijk dat is wat ik bedoel. Nu komen we in een gesprek. Zo van: misschien is dit wel een mooie sprong om te bewandelen. En dan krijg je hele andere vragen. We hebben onlangs weer een aantal dagen gezeten met een stevige MBA-groep. Aan het eind van de training gingen ze met een enorme voldoening naar buiten. Dat is niet iets wat je rationeel kunt beschrijven. Er is iets gebeurd. Er is een verdieping gekomen dat heeft gezorgd voor nieuwe inzichten. Dat overschrijdt het niveau van kennis opdoen.”

En welke kennis heb je nodig voor het stellen van inzicht gevende vragen?
“Je hebt kennis nodig om intuïtie te ontwikkelen om een goede vraag te stellen. Als je geen verstand hebt van een bepaald vakgebied, ben je niet in staat om via je intuïtie hele goede inzicht gevende vragen te stellen. Dan ontbreekt de domeinkennis. De kennis die mensen moeten opdoen tijdens de hoofdvakken zijn relevant om achtergrond te ontwikkelen waardoor ze in hun organisatie betere vragen kunnen stellen. Dus wil je iets nieuws ontwikkelen, een oplossing vinden voor een urgent en complex probleem of innovatie, dan heb je die domeinkennis nodig. Pas dan kun je iets in de wereld veranderen.”

Wat zijn de belangrijkste voorwaarden om tot de Great Question te komen?
“Het begint eigenlijk bij het zorgen dat je in verbinding met elkaar bent en dat je de moed hebt om die confronterende, lastige, moeilijke, diepgaande vraag te stellen. Je moet je daarbij veilig voelen. Want als jij je niet veilig voelt, terwijl je mij aan het interviewen bent, dan blijf je vanzelf op afstand. Als ik me veilig voel bij jou om die hele indringende vraag te beantwoorden, dan krijg jij een ander antwoord van mij, dan wanneer ik me niet zo veilig voel. Dan blijf ik aan de oppervlakte. Ook is vertrouwen van belang, dat er geen gekke dingen gebeuren met jouw vraag en antwoord. Dus veiligheid, verbinding en vertrouwen zijn 3 belangrijke basisvoorwaarden om een gesprek te hebben waarbij Great Questions gesteld worden. En waarbij je ook een antwoord krijgt waar de diepgang in zit.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Heb je een vraag voor ons? Stel je vraag hieronder aan Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen. Wij helpen je graag verder!

Share This