Selecteer een pagina

De 7 woorden van Action Learning:

THINK  |  ASK  |  DESIGN  |  ACT  |  LEARN TOGETHER  |  GROW  |  IMPACT

Wanneer je Action Learning inzet wil je iets verbeteren, een urgent en complex probleem oplossen. Het kan op verschillende manieren rendement opleveren. De samenwerking in het team is geoptimaliseerd, er zijn veranderingen in de organisatie geïmplementeerd en de persoonlijke leiderschap skills van de manager zijn verbeterd. Erwin Briene, nu Operations Manager bij Viggo Services Enablers, kreeg van zijn toenmalige werkgever KLM de kans om zijn MBA te doen. Hij was daar Duty Manager Operations en vertelt wat de impact van de MBA-opleiding op hem en KLM was.

Erwin Briene impact

Wat was de impact van de Action Learning MBA op Erwin Briene en zijn organisatie?

“Veranderingen doorvoeren is niet zo moeilijk, maar echt de mensen meekrijgen en de medewerkerstevredenheid vergroten dat is het grootste goed.”

Action Learning impact Erwin Briene BSN MBAWaarom heb je ooit voor je MBA bij Business School Nederland gekozen?
“Ik heb voor deze MBA-opleiding gekozen, omdat de methodiek mij heel erg aantrok. Ik ben geen type om in een collegezaal te zitten met een slimme professor en een stapel boeken. Dat is niet mijn stijl. Ik ben vooral graag bezig met de theorie, zoals Confucius ooit zei: ‘I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand.’ Dat is mij op het lijf geschreven. Wanneer je het doorleefd hebt en je het ook écht toepast, dan pas blijft het voor altijd in je systeem zitten en dan pas ga je écht leren. Dat zorgt voor impact.”

Welke groei heeft de organisatie doorgemaakt doordat jij de MBA-opleiding hebt gedaan en wat was de impact?
“Als ik nadenk over de groei die KLM heeft doorgemaakt, dan zie ik dat niet zozeer in groei dan wel in dat het beter georganiseerd is. We konden beter ons werk doen en werden goedkoper. Ik begon in maart 2013 als Manager Datacenter Control en Support op de IT-afdeling van KLM. Het was een leuke afdeling, maar niet voorbereid op de uitdagingen die voor de deur stonden. Een half jaar later begon ik in Buren met mijn Action Learning MBA. Eén van mijn eerste opdrachten was een strategisch onderzoek uitvoeren op je eigen afdeling. Dat kwam redelijk samen met de vraag die mijn team zelf had: Wat is nu onze visie? Ik zag een grote reorganisatie en bezuinigingsslag aankomen, in onze een conjunctuurgevoelige bedrijfstak. Samen met het team hebben we bedacht waar we over drie jaar willen staan. Hoe zien we eruit? We hebben de metafoor van een man genomen die een beetje dikkig en slap was en onderuitgezakt zat op de bank. Eigenlijk wilden we daar een gespierde en afgeslankte versie van maken.”

En toen?…
“Eerst hebben we met de leidinggevenden bekeken hoe we dat het beste konden gaan doen en daarna hebben we de hele afdeling erbij betrokken. Die stip op de horizon die stond daar, maar dat zegt nog niet zoveel. Belangrijker is hoe we daar zouden komen. Uiteindelijk zijn we aan de slag gegaan om een afgeslankte versie van ons zelf te worden. En dat is uiteindelijk ook gelukt! We zijn op jaarbasis 900.000,- euro goedkoper geworden. Beter geworden in wat wij deden en, misschien belangrijker nog, met een toename van de medewerkerstevredenheid. Dat is misschien nog wel de grootste winst. Veranderingen doorvoeren is niet zo moeilijk, maar echt de mensen meekrijgen en de medewerkerstevredenheid vergroten dat is het grootste goed.”

Hoe heb je mensen in de organisatie meegekregen?
“De basis van goede samenwerking en performance is vertrouwen, dus je moet vertrouwen weten te wekken. Hoe ga je vertrouwen krijgen? Door een goede band te krijgen met je mensen en dat begint bij luisteren. Daarnaast moet je structuur aanbrengen, je openstellen en kwetsbaar opstellen. Dat betekent ook je onzekerheden durven aan te geven en toe te geven dat je het niet snapt of dat je baalt. We hebben niets aan een manager die altijd maar optimistisch is, of misschien wel opportuun acteert.”

“Als je stopt met symptoombestrijding en kijkt naar de echte oorzaken, dan wordt je impact vele malen hoger.”

The Impact in Action LearningHoe vond jij het om je kwetsbaar op te stellen?
“Kwetsbaar opstellen dat past wel bij me. Het heeft me ook enorm geholpen. Het is een vorm van reflectie dat onderdeel is van Action Learning. Als je jezelf niet in de spiegel kunt aankijken, dan is het rendement een stuk minder. Dus ik vond het niet lastig, wel regelmatig confronterend, maar dat hoort er ook bij. Des te dieper je valt, des te hoger kun je weer klimmen.”

Hoe ben je geïnspireerd geraakt door de MBA-opleiding?
“Ik ben geïnspireerd geraakt door de lessen die ik volgde en de boeken die ik las. En eigenlijk ook wel doordat ik gedwongen werd om opdrachten te doen. Niet dat ik met een pistool op mijn hoofd gedwongen werd, ik koos er natuurlijk zelf voor. Het feit dat je voor een vak als Strategisch Management aan de slag moet, dwingt je om die stap te zetten. Dan zie je dat het ook weer resultaten oplevert en die resultaten nam ik weer mee naar Buren. Dat is echt fantastisch! Hierdoor ben ik mijn studie steeds leuker gaan vinden; ik zag dat wat ik leerde hier in de boeken, van mijn docenten en medestudenten ook bleek te werken in de praktijk!”

Welke impact hebben je subsetgenoten op jou gehad?
“Mijn subsetgenoten hebben een behoorlijke impact op mij gehad. We sparden vaak over problemen en stelden elkaar vooral heel veel vragen. Fascinerend om te zien dat een onderwijsleider en een facilitair manager en een accountant mij als luchtvaartexpert vragen gaan stellen waar ik zelf niet over na had gedacht. Dat waren interessante, andere invalshoeken en inzichten. Die hebben mij wel degelijk geïnspireerd om dingen op een andere manier aan te pakken. Dus ik heb het niet alleen gedaan, maar met de hele subset. Ik verliet Buren na een Action Learning sessie vaak met een soort blij en rijk gevoel, nieuwe dingen geleerd, nieuwe inzichten gekregen.”

“Wat er ook op mijn pad komt, ik kan het aan!”

Welke impact heeft Action Learning op jou en welk rendement levert het op voor je werk?
“Ik ben nog elke dag op zoek naar het probleem achter het probleem. Ik zal nooit direct accepteren dat het probleem dat geschetst wordt ook het daadwerkelijke probleem is. Action Learning helpt mij om meer impact te krijgen. Als je stopt met symptoombestrijding en kijkt naar de echte oorzaken, dan wordt je impact vele malen hoger. Als Duty Manager op het Operations Control Center, bestierde ik de KLM operatie tijdens mijn dienst. Wanneer bijvoorbeeld een vliegtuig niet opgeleverd werd, dan wilde ik altijd weten hoe het kwam en waarom het vliegtuig niet werd opgeleverd. Zijn het mensen, zijn het spullen of is het de methodiek? Waar zit nu écht het probleem? Alleen dan kan je de oorzaak aanpakken. Met als doel om te voorkomen dat het vandaag of morgen weer gebeurt. Dus ik pas het nog elke dag toe.”​

In hoeverre ben je nu een betere leider dan voordat je aan je MBA-opleiding begon?
“Ik denk dat ik een betere leider en manager ben geworden. Er is niets meer wat mij nu nog beangstigt, er is niets meer waarvan ik niet weet hoe ik het moet aanpakken. Er is een soort vakvolwassenheid in mij geslopen, ik loop nergens meer voor weg, kom maar op! Wat er ook op mijn pad komt, ik kan het aan! Maar ik zal elke dag blijven leren en ik maak elke dag fouten. Als je daar maar weer van kunt leren, af en toe even flink in de spiegel kijken.”

Zijn de mensen in jouw omgeving waar je leiding aan gaf gegroeid door jou?
“Het doet me deugd dat er ook mensen zijn weggegaan en andere dingen zijn gaan doen. Ik weet niet of dat nu door mij komt, dat zou misschien teveel eer zijn, maar mensen zijn zich wel door gaan ontwikkelen en dat vind ik een mooi goed. Daar ben ik stiekem best een beetje trots op.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Heb je een vraag voor ons? Stel je vraag hieronder aan Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen. Wij helpen je graag verder!

Share This