Selecteer een pagina

De 7 woorden van Action Learning:

THINK  |  ASK  |  DESIGN  |  ACT  |  LEARN TOGETHER  | GROW  |  IMPACT

Actie zonder reflectie heeft weinig zin. Na de actie volgt de reflectie, alleen op die manier kun je leren. Action Learning en de subset spelen daarbij een belangrijke rol. Samen leren en verbeteren, samen leren brengt je verder. Dat beaamt Roos Herman, MBA-alumna en directeur-bestuurder bij Bibliotheek West-Brabant en mede eigenaar van Veroos Adviseert. Toen zij de MBA startte werkte ze als clustermanager bij MEE: een dienstverlener voor mensen met een beperking. Van deze organisatie kreeg zij de kans zich persoonlijk verder te ontwikkelen. Roos vertelt hoe ze het leerproces heeft ervaren.

Video link naar The Learn Together in Action Learning

Hoe Roos Herman samen leren ervaarde in de Action Learning Executive MBA

“Je moet blijven oefenen om er steeds beter in te worden.”

Action Learning samen leren Roos Herman BSN MBAWat was voor jou de reden om een MBA-opleiding te gaan volgen?
“In de rol die ik toen had als manager zat ik veel gemengd aan tafel met beleidsmedewerkers en wethouders. Ik merkte dat ik wat bedrijfskundige kennis miste om het gesprek goed aan te gaan. Dat was de reden voor mij om het Hoger Managementprogramma (HMP) te doen, tegenwoordig de Leergang Management en Leiderschap (LML). Toen ik eenmaal bezig was, was ik zo enthousiast en dacht: ik ga door voor de hele MBA! Het was niet eens zo zeer voor die bedrijfskundige en theoretische kennis. Dat was op een gegeven moment een beetje bijzaak. De MBA-opleiding bleek vooral een enorme verrijking voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Waar ik heel blij van werd, was dat het over mensen ging. Over wat mensen beweegt, wat ze drijft, hoe je er samen voor kan zorgen dat je duurzame veranderingen doorvoert. Daar raakte ik heel erg door geïnspireerd.”

En wat was voor jou de reden om voor BSN te kiezen?
“Ik heb voor BSN gekozen om de Action Learning methodiek. De MBA-opleiding en de theorie die daarbij hoort worden direct gekoppeld aan je eigen praktijk. Dat vind ik erg leuk. Daarnaast was het ook belangrijk voor mijn werkgever dat ik het geleerde meteen kon vertalen naar de organisatie. Ik denk dat dit voor de meesten wel een reden is om hier de opleiding te volgen.”

Hoe was het voor jou om een eerste Action Learning sessie te doen?
“De eerste Action Learning sessie ben je nog wel een beetje zoekende. Het klinkt op het eerste gezicht allemaal erg eenvoudig met de regels die horen bij de methode. Maar dat is het niet. Je moet blijven oefenen om er steeds beter in te worden. En dat oefenen doe ik nu nog met mijn oude subset. We ontmoeten elkaar nog geregeld en dan houden we Action Learning sessies over vraagstukken die ons op dit moment bezighouden. Naar mate je het vaker doet, word je er meer bedreven in.”

Wat is de uitdaging in een Action Learning sessie?
“Wat leuk is aan de Action Learning sessies, is dat je gaat proberen om het verhaal midden op tafel te krijgen. Je gaat vanuit verschillende perspectieven naar een probleem kijken en dat is tegelijkertijd het meest ingewikkelde. Soms blijken problemen over heel iets anders te gaan dan dat je eigenlijk dacht. Er komen andere onderwerpen omhoog waar je helemaal niet zo bij hebt stilgestaan. En op het moment dat je gaat observeren, dan zie je weer hele andere dingen dan wanneer je in het gesprek zit. Dan ontdek je ook wel waar je kracht zit, of waarin je wat te leren hebt. Dat vond ik een hele leuke uitdaging. Je leert veel van en met elkaar en helpt elkaar verder ontwikkelen.”

“Voor mij was het grootste leerdoel vragen stellen om meer diepgang te krijgen in het probleem en het probleem midden op tafel te krijgen.”

Wat was voor jou het grootste Action Learning leerdoel?
“Voor mij was het grootste leerdoel vragen stellen om meer diepgang te krijgen in het probleem en het probleem midden op tafel te krijgen. Ik denk dat je daar nooit in uitgeleerd bent. Ook als je hierin al veel ervaring hebt, je kunt er altijd in bijleren. Wat ik het meeste heb geleerd van Action Learning is dat er meer dan één perspectief is, dus je kunt het probleem altijd op verschillende manieren bekijken. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden en dat is mooi om te ontdekken. Het is ook mooi om te ontdekken hoe je er zelf in zit. Of het bij je past, of het niet bij je past en dat je het experiment aan wilt gaan om dingen te doen die eigenlijk helemaal niet bij je passen. Soms lukt dat en ga je iets doen wat je nooit had verwacht.”

Zoals?
“Ik ben uiteindelijk afgestudeerd op Financieel Management. Dat vind ik nog steeds een grappig verhaal. Ik had het niet verwacht, en ook niet dat het me überhaupt zou interesseren en dat ik het kon maken tot een onderwerp waar ik echt enorm op zou aanslaan. Daar heb ik heel veel van geleerd en dat kan ik tot op de dag van vandaag natuurlijk nog goed gebruiken, onder andere voor mijn bedrijf Veroos Adviseert dat ik vier jaar geleden samen startte met mijn compagnon Vera Hersbach. Zonder onze MBA-opleiding bij Business School Nederland waren we hier nooit aan begonnen.”

“Een mooie bekroning op het traject dat we gezamenlijk doorlopen hebben, is dat we samen zijn afgestudeerd.”

Welke invloed heeft je subset en het samen leren op jouw leerproces gehad?
“Ik heb in een fantastische subset gezeten! Daar zit ik dus nog steeds in. Mijn subsetgenoten zijn allemaal stuk voor stuk hele leuke, betrokken, bevlogen mensen. We hebben het leerproces van de MBA echt samen doorlopen. Het is een heftige opleiding. Het is intensief, tijdsintensief, maar ook voor je eigen ontwikkeling vraagt het veel. We hebben het echt met elkaar gedaan. Dus op het moment dat iemand even in een dip zat, waren er altijd wel een aantal mensen die zeiden: we helpen je op weg, laten we er met elkaar over nadenken, meelezen en de juiste vragen stellen. Je kunt elkaar andere vragen stellen. Soms ook over dingen die heel gevoelig liggen, die je niet zo snel aan een collega zou vragen of thuis zou bespreken, maar waar je als subset wel met elkaar naar kijkt. Hoe kom je over en wat denken anderen daar dan bij? Dat is altijd heel waardevol en nog steeds. Wat me ook goed is bijgebleven, is dat zij ook echt met andere ogen kijken. Ze zijn ook bij mij op het werk geweest en ze stelden pittige vragen. Over geld, over effectiviteit, dat soort zaken. Die perspectieven maakten ook voor mij en mijn collega’s dat je anders gaat kijken naar zaken die wij iets minder in het vizier hebben en dat is een mooie ontwikkeling.”

Welke tip wil je meegeven over de subset?
“Maak als subset afspraken met elkaar welke dingen je belangrijk vindt en doe het echt met elkaar. En ga naast het serieuze gedeelte ook leuke dingen samen ondernemen. Wij hebben dat als subset eigenlijk van nature altijd gedaan. We zijn echt met elkaar opgetrokken. Samen leren, eten en lachen. En elkaar helpen om zo’n hoog mogelijke kwaliteit te scoren. Een mooie bekroning op het traject dat we gezamenlijk doorlopen hebben, is dat we samen zijn afgestudeerd.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-opleidingen neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Heb je een vraag voor ons? Stel je vraag hieronder aan Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen. Wij helpen je graag verder!

Share This