Selecteer een pagina

China-specialist Rogier de Jong bereidt BSN’s MBA-studenten voor op een bijzondere reis naar China.

BSN Alumnus Rogier de Jong MBAOp 19 juni aanstaande stappen 19 enthousiaste MBA-studenten in het vliegtuig op weg naar de Chinese hoofdstad Beijing. Een week waarin de kennismaking met China – het land, de cultuur en de mensen – centraal staat. Daarnaast is het een uitgelezen moment om je netwerk uit te breiden, wellicht komen er mooie dingen uit…? “Dat zou kunnen, maar dan moet je wel een aantal zaken weten over zakendoen in én met China,” aldus China-specialist Rogier de Jong.

Het belooft net als vorig jaar een bijzondere trip te worden. Veel oud-deelnemers noemen de reis één van de hoogtepunten van hun Action Learning MBA [ https://www.bsn.nl/mba/action-learning-mba/ ] . De delegatie die in juni die kant opgaat, hoopt op dezelfde ervaring. De eerste stap is gezet: twee weken geleden kwamen ze bijeen voor hun eerste voorlichtingsbijeenkomst, onder leiding van Rogier. Directeur Frank Campman reist eveneens met de groep mee.

Wat is het belangrijkste wat je de studenten vóór de reis wil meegeven?
Rogier: “Het is belangrijk studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de Chinese zakelijke etiquette, zodat ze goed voor de dag komen. Ik heb geprobeerd antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe ga je op de juiste, respectvolle manier om met de Chinese medemens?’ Daarnaast heb ik gepoogd een kijkje te geven in the Chinese mind: hoe denkt de gemiddelde Chinese ondernemer en waarin verschilt dat van de denkwijze van een Nederlandse?”

Wat is het grootste verschil in die mindset?
“Er zijn er meerdere, maar waarschijnlijk is het belangrijkste verschil dat in de Chinese mindset en het zakendoen alles draait om relaties. Chinezen nemen je eigenlijk pas echt serieus – als persoon én als mogelijke zakenpartner – als ze een bepaalde band of vriendschap met je opgebouwd hebben. Tot die tijd vertrouwen ze je nog niet, en is het lastig ze heldere uitspraken te ontlokken. Chinezen zijn sowieso in hun communicatie veel minder expliciet dan Nederlanders, maar totdat er sprake is van een wederzijdse relatie, zal die communicatie alleen maar implicieter zijn.”

Leidt dat tot vooroordelen over zakendoen met Chinezen?
“Zeker. Veel ondernemers worden kriegel als hun Chinese counterpart niet altijd de volledige waarheid spreekt, of zelfs liegt, en zien dat vooral als iets negatiefs. In China gelden zogenaamde white lies echter als min-of-meer toegestane leugens of verdraaiingen. Noem het ‘leugentjes om bestwil’ om je relatie niet te vermoeien of om geen gezichtsverlies te laten lijden. Chinezen communiceren vooral vanuit respect voor de relatie niet zo direct en expliciet als wij gewend zijn. Daar moet je je bewust van zijn, zonder er een oordeel over te vellen.”

Heb je het idee dat je MBA je skills gegeven heeft om zaken te doen in een land als China?
“Toen ik in 1997 mijn MBA bij BSN haalde, was er nog niet zo veel aandacht voor het internationale component als nu. Wat de MBA me vooral geleerd heeft en wat me in mijn werk in het buitenland ontzettend geholpen heeft, is de juiste vragen te stellen. Het is niet erg om niet alle antwoorden te hebben, als je maar de juiste vragen stelt, daar kom je verder mee. Niet lang na de MBA nam ik het besluit mijn (goede) baan bij Ahold op te zeggen en te kiezen voor een bestaan als zelfstandig ondernemer. De MBA heeft me het zelfvertrouwen gegeven die stap te zetten.”

Wat kunnen Nederlandse managers leren van Chinese counterparts?
“Hoe ze flexibeler worden. Nederlandse managers zijn vrij stug, Ook zelf ben ik in China een flexibeler manager geworden. Zo is een Chinese manager een fantastische multitasker; hij is altijd met meerdere dingen tegelijk bezig en doet dat ook nog eens op een zeer effectieve manier. Hij weet, doordat hij bij alles betrokken is, zeer gedetailleerd wat er in zijn onderneming speelt. Hoewel Nederlandse bedrijven minder hierarchisch zijn, weten Nederlandse managers veelal minder goed wat er op de werkvloer speelt. Een ander voorbeeld is dat zakelijke afspraken in China, voor bijvoorbeeld een etentje, veel korter van te voren worden gemaakt. Wie je waar en wanneer ontmoet, is veel meer fluïde. Die flexibiliteit zou wat mij betreft niet misstaan in het Hollandse landschap.”

Wat is voor jou de aantrekkingskracht van China?
“China is mijn tweede thuis. Daarnaast zit de aantrekkingskracht van China hem voor mij vooral in het vakinhoudelijke: veel van de bedrijven in China maken as we speak een bijzondere transitie door: van product-georiënteerd naar marketing-gedreven bedrijf. Het idee dat Chinese merken de wereld gaan veroveren en ik ondernemers kan helpen deze transitie zo goed mogelijk te maken, dat doet mij tikken. Wat in Nederland in ecnomomisch opzicht over een periode van decennia gebeurde, gebeurt nu in China in een tempo dat tot tien keer hoger ligt. Voor een marketeer als ik is dat een geweldige omgeving om me in te bevinden.”

Lees hier een uitgebreid verslag over de BSN-Chinareis van vorig jaar.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This