Selecteer een pagina

Executive MBA-student Ger Jansen over zijn belangrijkste leerinzichten tijdens de Chinareis

‘Door het invullen van een druk programma waarbij diverse belangrijke spelers (organisaties) bezocht zijn, constateer je de bedrijvigheid van de Chinezen om samen gestelde doelen in te vullen. Met name het culturele aspect viel me op: dat Chinezen veel aandacht schenken aan dingen samen doen, veel energie steken in relatie opbouwen met elkaar en dat alles moet bijdragen aan de ambitie om elke dag nóg beter te scoren dan de dag ervoor.’

Ger JansenGer Jansen is Hoofd Planmatig Onderhoud bij Servatius Wonen & Vastgoed in Maastricht. In juni reisde hij met een delegatie Executive MBA-studenten van Business School Nederland naar China. ‘Mijn verwachtingen vóór de reis waren tweeledig. Ten eerste: wat ga ik er zelf van leren? Ten tweede: wat leren wij er als subset van? Het programma van BSN geeft aan dat je als subset invulling moet geven aan een internationale opdracht en we besloten deze te combineren met de studiereis naar China. Mijn verwachtingen waren er bovenal op gericht meer inzicht te krijgen in de culturele aspecten van organisaties in China, en wat de verschillen hierin ten opzichte van organisaties in Nederland zijn.’

En, heb je daar meer inzicht in gekregen? Wat vond je het grootste cultuurverschil tussen Nederland en China?
‘Het belangrijkste cultuurverschil is de omgang met elkaar. Terwijl in Nederland de hiërarchie minder van toepassing is, wordt in China een zeer sterke hiërarchie geconstateerd. De baas bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt en in het kader van onderhandelen moet men geduldig zijn; het duurt over het algemeen lang voordat een besluit genomen wordt en het werkt niet om een weekje naar China af te reizen om zaken te doen en vervolgens weer naar Nederland te vliegen.’

Hoe heb je de de ‘cultuur der relaties’ die in China geldt, ervaren?
‘In de opbouw van de relatie staan eten en drinken centraal (in China noemen ze dat guanxi). Respect naar elkaar en diplomatieke vragen stellen en antwoorden spelen hierbij een belangrijke rol. Politieke vraagstukken dienen vermeden te worden en al zeker de geschiedenis waarbij Mao aan de macht was. Voornoemde zaken maken het zaken doen in China bijzonder ten opzichte van andere landen. Daarbij komt ook nog dat men de juiste personen die beslissingsbevoegd zijn moet zien te ontmoeten. De cultuur is zeer sterk hiërarchisch en het duurt even voordat je bij de hoogste persoon van de organisatie terechtkomt.’

kernwaarden van bedrijf op wandenWat viel je op tijdens de bezoeken aan bedrijven?
‘Ik zag bij een bedrijf waar we op bezoek waren dat de kernwaarden van dat bedrijf op de wanden van het kantoor zijn geplaatst. Deze zijn dus iedere dag zichtbaar voor het personeel en zelfs de teamsamenstellingen met foto’s, namen en welk team zij onderdeel van uitmaken hangen aan de muur. Als men de gemiddelde werknemer in Nederland vraagt naar de kernwaarden van het bedrijf waar ze werkzaam zijn, moeten ze vaak het antwoord schuldig blijven.’

questions-asked-by-the-Dutch-delegation

 

 

 

 

 

 

Heb je als manager nog een concreet ‘leerpunt’ ervaren, iets wat je mee naar huis nam en waardoor je nu als leidinggevende iets anders aanpakt?
‘Voor mezelf geldt de vraag: hoe ga ik mijn medewerkers confronteren m.b.t. hun belang en inbreng binnen de organisatie Servatius? Wat zijn de toegevoegde waarden die zij leveren? Na de studiereis ben ik me nóg meer bewust van het feit dat het samenspel van mensen en bewust maken van de waarden die zij leveren moeten leiden tot nog betere prestaties, en hierin onderscheidend zijn. Hoe kunnen de afzonderlijke delen samengevoegd worden tot één geheel? Grappig is dat ik hieraan al aan begonnen was en door de studiereis alleen maar enthousiaster over ben geworden.’

Wat viel je op tijdens de ontmoeting met de Chinese MBA-studenten?
‘Het viel op dat de studenten over het algemeen vrij jong zijn, dit in tegenstelling tot de Nederlandse studenten. Tijdens het afscheidsdiner heeft ieder tafelgenoot en afscheidsrede gegeven en ik heb ingezoomd op het constant blijven ontwikkelen van jezelf ongeacht je leeftijd. Tijdens het diner nodigden we elkaar uit via WeChat. We hebben afgesproken contact te houden en als ze in Nederland zijn, zal wellicht een weerzien plaatsvinden.’

Alibaba GroupWat was voor jou het absolute hoogtepunt van de reis?
‘Het bezoek aan de Alibaba Group. Hoe kan het dat iemand op een ‘zolderkamertje’ iets bedenkt en uitgroeit tot een wereldspeler van formaat? Daarnaast verliest de oprichter het personeel niet uit het oog en levert de organisatie een bijdrage op gebied van goede doelen.’

Wat heb je er ‘concreet’ uit kunnen halen?
‘Zaken op gebied van cultuur die ik heb opgedaan tijdens de China reis ga ik binnen het team oppakken. Niet dat wij westerlingen dezelfde cultuur moeten gaan aanhouden, maar er zitten toch onderdelen die goed toepasbaar zijn. Het is ‘a way of life’ zoals ook de mensen van Alibaba aangaven.’

Hoe kijk je terug op de reis?
‘Ik ben van mening dat de opgedane ervaring en kennis tijdens de reis een bijdrage leveren aan mijn verdere ontwikkeling. Een verdere en uitgebreidere kijk op verschillende facetten binnen het bedrijfskundig denken en handelen, zullen mijns inziens een positieve bijdrage leveren.’


Op onze site lees je meer over de bijzondere Chinareis 2016, bijvoorbeeld over het bezoek van de MBA-studenten aan verzekeraar Anbang of aan de Beijing DBN Technology Group. Ook kun je hier het interview lezen van Stef Moison en Esther Hehne.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This