Selecteer een pagina

Patrick Kooij, 37 jaar oud en woonachtig in Maartensdijk. Zijn achtergrond is zowel technisch als bedrijfskundig te noemen: Van MTS werktuigbouwkunde en elektrotechniek, HTS Technische Bedrijfskunde tot zijn Master of Business Administration die hij vorig jaar bij BSN haalde. In het dagelijks leven is hij werkzaam als Product Manager bij Joulz en houdt hij zich bezig met de (door) ontwikkeling van bestaande en nieuwe dienstverlening voor Joulz Energy Solutions.

BSN Alumnus Patrick Kooij MBA1. Wat was voor jou de belangrijkste reden om een MBA te doen?
“Mijn belangrijkste drijfveer was: in dit geval mezelf verder ontwikkelen als professional. Nieuwe kennis opdoen, toepassen en er ook van (blijven) leren.”

2. Wat was het aan Action Learning dat je zo ‘greep’?
“De Action Learning methodiek heeft mij gegrepen, omdat ik mezelf continu nieuwe kennis eigen kon maken en deze ook direct kon toepassen. Ik zie Action Learning als een methode om niet stil te blijven staan; het is voor mij een methode om mezelf continu te blijven ontwikkelen.”

3. Hoe pas je Action Learning sinds je MBA toe in je eigen werkomgeving?
“Naar aanleiding van mijn dissertation heb ik nieuwe varianten van businessmodellen ontworpen. Naast het theoretische kader implementeer ik nu ook een aantal nieuwe proposities die bijdragen aan de strategische doelstellingen van mijn organisatie.”

4. Wat is de grootste winst op persoonlijk vlak?
“In het algemeen genomen merk ikzelf dat ik bewust meer reflecteer op verschillende situaties. Door bewust te reflecteren kan ik vanuit mijn eigen rol verbeteringen doorvoeren.”

5. Als je de verbeteringen zou moeten vertalen, hoe zou je dan de ROI van Action Learning omschrijven?
“Vanuit mijn huidige rol als Product Manager draag ik bij aan de ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten. Hierdoor draag ik ook bij aan de omzetgroei van onze organisatie. Ik vind het belangrijk dat onze diensten blijven aansluiten bij huidige klantbehoeften, zodat wij waarde kunnen (blijven) creëren voor onze klanten.”

6. Hoe ben je als mens veranderd?
“Ik heb mezelf echt verder kunnen ontwikkelen als professional. Zeker op het gebied van strategisch denken en handelen heb ik vaardigheden kunnen ontwikkelen. Ik kan conceptueel denken, maar dit ook vertalen naar de praktijk. Dat vind ik voor mezelf een grote meerwaarde. Ook vanuit verandermanagement heb ik mezelf kunnen ontwikkelen. In dit geval gevoel hebben voor bepaalde situaties en hierop kunnen anticiperen met de juiste interventies.”

7. Hoe kijk je terug op je MBA?
“Ik kijk terug op een boeiende en leerzame periode. Met name het opdoen van nieuwe kennis en het kunnen toepassen van theorieën in de praktijk. Daarnaast heb ik veel kunnen en mogen leren van de samenwerking met mijn subsetleden gedurende de hele opleiding. En als laatste heb ik een heel mooi netwerk kunnen opbouwen met veel professionals uit verschillende branches.”

8. Je schrijft een whitepaper en een boek over innovatie. Hoe heeft je MBA een rol gespeeld bij de beslissing om dat te doen?
“Het idee om een whitepaper en een boek te gaan schrijven komt voort uit de passie die ik heb voor businessmodel innovatie. Deze passie is ontstaan tijdens het schrijven van mijn dissertation. Ik ben gefascineerd geraakt door alles wat ik hierover heb bestudeerd en de mensen die ik hierover heb kunnen en mogen spreken. Zoals ik eerder aangaf, ben ik van het bedenken, doen en ervan leren. Door mijn dissertation ben ik nog steeds bezig om mijn kennis hierover up to date te houden. Ik heb op basis van inzichten uit literatuur, interviews, eigen ervaringen en huidige ontwikkelingen een eigen model ontworpen voor businessmodel innovatie. De komende periode zal ik interviews houden om feedback te vragen en om te reflecteren op mijn eigen model. Op basis hiervan schrijf ik eerst een whitepaper om kennis te delen. Hierna zal ik een verdiepingsslag maken door het schrijven van een eigen boek.”

9. Tot slot: wat is het beste advies dat je toekomstige en huidige MBA-studenten kunt geven?
“Blijf in jezelf investeren om continu nieuwe kennis te vergaren en dit ook toe te passen. De reden is simpel. We leven in een dynamische wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Daarbij is stilstaan geen optie. Net als bij businessmodel innovatie.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This